Avatar billede Fistermand Novice
15. januar 2015 - 20:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af pladespiller

Hej.

Jeg står overfor at skulle træffe et valg mellem to pladespillere:
Den ene har usb og almindelig analog udgang
Den anden har usb, almindelig analog udgang samt S/PDIF (digital udgang).

Min forstærker - en Philips  FR 975 - har S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format) både indgang og udgang.
Det samme har min Philips Audio CD Recorder CDR 785, som jo kan brænde CD'er.

Vil det optimale ikke være at benytte mig af S/PDIF ud og indgange med tilhørende kabler hele vejen igennem fra pladespiller til forstærker - og eventuel videre til CD Recorder?
Eller det det ligegyldigt?

Er den traditionelle tilslutning med rød og hvid analog kabel lige så god?

Hilsen

Jørgen L.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2015 - 22:22 #1
Hvilke to pladespillere er der tale om, og hvilke pickupper har de monteret?
Avatar billede Fistermand Novice
15. januar 2015 - 23:05 #2
Jeg har ikke endeligt lagt mig fast på pladespiller og pickup:

Jeg tænker sådan generelt:
Uagtet hvilken pladespiller og hvilken pickup må det være samme betingelser for om et signal fra pladespiller/pickup kommer bedre igennem (fx. mindre lydtab og mindre støj) til forstærker gennem S/PDIF end gennem traditionel audiokabel - eller tager jeg fejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2015 - 07:13 #3
Jeg har svært ved at forestille mig at lyden skulle være bedre ved at den sendes digitalt hen til forstaærker i stedet for analogt. Oprindeligt er signalet fra pickuppen jo analogt, og skal så laves om til digitalt. Disse konverteringer er sjældent noget der vil højne kvaliteten.
Har man derimod en traditionel pladespiller med en god RIAA del efter, og så tilslutter den analogt til din forstærker vil jeg mene du vil få mest ud af den pickup du sætter på din pladespiller. Prisen er dyrere ja, men du får meget bedre lyd ud af det.

Tilbage til dit spørgsmål.
Jeg havde delv valgt en med en analog udgang, hvor den merpris der må vre mellem de to havde blevet brugt på en bedre pickup. Det er trods alt den der skal levere det der er på pladerne. En konverter kan ikke rette op på en dårlig pickup.
Avatar billede Fistermand Novice
16. januar 2015 - 09:52 #4
Mange tak for dit svar.

Jeg er, som du også nævner er vigtigt, optaget af en god lydkvalitet. Og dermed en god pickup.

Jeg tænker blandt andre på denne. Den har S/PDIF som min forstærker og min CD Recorder.

Stanton T.92 USB
- med USB og S/PDIF digitale udgange. Samt almindelig analog udgang.
- 500.V3-pickup med pickupskal medfølger.

Og dette ekstra, så jeg kan afspille 78 plader:
Ortofon Headshell SH-4BK
Shure M78S

Hilsen

Jørgen L.
Avatar billede Fistermand Novice
16. januar 2015 - 09:56 #5
Til 220661:

Der er gået noget galt for mig med hensyn til pointgivning. Det skulle jo ikke være nu.
Håber mit alligevel når frem til dig.
----

Mange tak for dit svar.

Jeg er, som du også nævner er vigtigt, optaget af en god lydkvalitet. Og dermed en god pickup.

Jeg tænker blandt andre på denne. Den har S/PDIF som min forstærker og min CD Recorder.

Stanton T.92 USB
- med USB og S/PDIF digitale udgange. Samt almindelig analog udgang.
- 500.V3-pickup med pickupskal medfølger.

Og dette ekstra, så jeg kan afspille 78 plader:
Ortofon Headshell SH-4BK
Shure M78S

Hilsen

Jørgen L.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2015 - 16:16 #6
Kigger lige på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2015 - 16:34 #7
Så lige dele denne test her af afspilleren.
https://www.youtube.com/watch?v=VbqzU29jSZg

Det er en afspiller der også er lavet til at bruges professionelt kan jeg se. Plint ser ud til at være lavet i et stabilt materiale. Han sammenligner den med en Technics 1200 pladespiller som mange dj bruger. Måden han har monteret pickup på er beregnet til scratching, så den ikke hopper på pladen. Den normale måde man indstiller overhang på er med en skabelon på to steder på den vandring armen har. Det er nogle år siden jeg sidst har spillet plader, men min Denon pladespiller har en af deres pickupper med moving coil. Mener den er med high output så den kan afspilles med en almindelig pladespiller indgang. Forstærker jeg har brugt siden 1981 er en NAD 3140.

Som jeg læser det skulle denne afspiller være et godt køb. Der skulle muligvis også være software med som man kan bruge i forbindelse med den digitale udgang på pladespilleren.  Vil tro det er noget konverterings software til at omlave lyd til mp3 eller lignende. Måske der også er filtre i der kan tage noget af nålestøjen (knitren) hvis man vil fjerne dette. Nogle gange går det desværre ud over ægtheden af lydbilledet.
Lægger et svar her.
Avatar billede Fistermand Novice
16. januar 2015 - 16:52 #8
Tak for svaret.

Hilsen

Jørgen L.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2015 - 17:04 #9
Velbekomme. Og tak for point :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2015 - 09:59 #10
Uden at have sat mig ind i de specifikke enheder, så lige en betænkning herfra -
Hvis du vælger at bruge den analoge forbindelse, skal du sikre dig at din forstærker har en Phono indgang.
Det analoge signal der kommer fra en pladespiller (specielt hvis pladespilleren ikke har indbygget RIAA forstærker), vil blive forstærket forkert i forstærkeren, hvis du bruger en "CD" indgang.

...Det er også MANGE år siden jeg sidst har haft mit sluttet til, så jeg vil nødigt uddybe - måske kan 220661 komme med flere tips, hvis der er spørgsmål.
Avatar billede Fistermand Novice
17. januar 2015 - 10:29 #11
Tak for din kommentar.

Jeg er opmærksom på det med phone indgang. Min forstærker har det.

Egentligt har jeg en ok pladespiller. En Yamaha P28. Har ovenikøbet været heldig hos min lokale radio og TV-forhandler at finde både ny pickup og rem til den. Men den kan kun afspille 33/45. Og jeg har en del 78 plader.

Jeg har været på udkig efter en ældre pladespiller, som også kan afspille 78. Men jeg tør ganske enkelt ikke binde an med en ældre brugt pladespiller. Min tekniske viden er for dårlig til at jeg kan bedømme en brugt pladespiller.
Ofte læser jeg i salgsannoncer fx. på dba, at der "bare" lige skal en ny motor til, en ny rem til, en ny pickup til, så kører den igen. Ofte kan de dele ikke fås mere, dels kræver det stor fingerfærdighed at udskifte og reparere. Det dur slet ikke for mig.

Derfor kigger lige nu efter en ny pladespiller, som kan afspille både 33,45 og 78. En af de pladespillere er en Stanton t92. Og her har jeg så det spørgsmål om S/PDIF udgang, som mit indlæg egentlig handler om.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2015 - 07:18 #12
Ja, den kender jeg. Jeg har i mange år gerne ville have min gamle Aiwa pladespiller op at køre igen - men kan ikke, da drivremmen er mørnet ihjel - og har ingen idé om hvor man skulle skaffe en ny.
for nogle år siden købte jeg godt nok en af de her "Plade til USB" converter pladespillere, men har ikke haft mod på at pakke den ud endnu... - jeg frygter et sørgeligt resultat :-)