Avatar billede pdj Novice
28. januar 2015 - 13:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fejlsøge periodisk frysning

Min Windows 8 pc fryser periodisk, og jeg har ledt og ledt i eventloggen, man har ikke kunnet finde noget hint til hvad der kan være galt. Kan man konfigurere eller installere et eller andet der kan hjælpe til fejlsøgningen af uforklarlige nedbrud? Fx løbende holde øje med at alle processer kører fornuftigt, så man har en chance for at se hvilken process der først dør, eller andet der kan give hints til hvad der går galt.

Mine nedbrud kan ske på to forskellige måder.
1) Jeg lader altid min pc stå tændt (låst), men nogle morgener eller fx efter frokost står maskinen bare med sort skærm, eller med billedet der viser dato/tid fra kort efter jeg forlod maskinen.
2) Mens jeg bruger maskinen, så begynder min programmer en efter en af fryse. Det kan både starte i Outlook, Word, IE, Chrome og diverse andre programmer jeg bruger. Når et pgm fryser, så kæmper jeg for at få lukket pænt ned, og enkelte gange lykkes det, men typisk bliver jeg nød til at slukke på knappen.

I begge situationer kan jeg ikke se noget i Eventloggen der tyder på problemer, så jeg er ret frustreret. Umiddelbart kan jeg kun se to løsninger:
1) Formatter og starte forfra mens jeg denne gang husker at krydse fingrene og bede i retning af Redmond
2) Begynde at afinstallere mine programmer et efter et og se om det hjælper på et tidspunkt.
Begge dele tager bare uhyggeligt lang tid, og er ingen garanti for at problemet løses, da jeg jo vil ende med de samme programmer igen.

Andre forslag? (Nej, Mac er heller ikke et forslag, da jeg bruger mange rene Windows programmer)
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2015 - 16:45 #1
prøv at starte i fejlsikret tilstand, og installer der computerens chipset drivere fra producentens hjemmeside.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2015 - 22:22 #2
Har du overvejet at tjekke om dine ram fungerer korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2015 - 07:10 #3
Prøv evt at køre en burnin test af computeren.
http://www.passmark.com/products/bit.htm
Avatar billede pdj Novice
29. januar 2015 - 09:43 #4
@220661: Jeg har kørt Thorough Test i min Dell Bios Diagnostics, og den siger Ok til det hele. Har ikke prøvet med et andre produkter, men de er selvfølgelig et forsøg værd.

@sidwave: Det har jeg ikke prøvet, men mig bekendt kan man ikke installere noget i fejlsikret tilstand, og alle drivere er opdateret. Er det noget du har gode erfaringer med, og har du et link til nogen der beskriver lidt mere om hvordan man skal gribe det an?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2015 - 15:34 #5
Så ser det ikke ud til at være hardwaren der gør at den fryser.
Har du mulighed for at have joblisten kørende i bunden og den vej se hvad der sluger kraft når den fryser. Kig om det er cpu  eller disken der er skyld i det.
Kig også efter hvad der bruger kraft.
Avatar billede andera Novice
11. februar 2015 - 08:03 #6
Check i Enhedshåndtering at der ikke er fejl på nogen enheder.
F.eks. har jeg haft en usb enhed med fejl.
Efter at have fjernet og søgt hardware ændringer kom den tilbage uden fejl.
Avatar billede pdj Novice
07. januar 2016 - 09:53 #7
Argh! Jeg har ikke fået e-mail notifikationer på de sidste to svar, og ser dem derfor ikke før nu :-( SORRY!

Jeg har i mellemtiden opgraderet til Win10, og oplever nu meget sjældent problemer, så tror hverken det var hardware eller drivere, men simpelthen Win8 der var syg.

Tak for hjælpen. Jeg lukker snarest, men I får lige en chance for at smide et svar for point :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2016 - 17:38 #8
Husk nu da du har opgraderet til Win 10, at hente en version ned så du har et medie at geninstallere med:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Hvis du trykker på "hent værktøjet", kan du vælge at hente en version du skal bruge til at installere med.