Avatar billede Dieckmann Nybegynder
03. februar 2015 - 21:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kummefryser/skabsfryser - omkostninger.

Det her spørgsmål er nok lidt anderledes end de normale, men jeg håber nu alligevel at en klog person kan hjælpe mig med følgende:

Jeg flytter i en ny ungdomsbolig per 15/4, og fra tidligere år, har jeg gjort mig den erfaring, at som studerende er det en god idé at have en fryser. Men kan det svare sig økonomisk?
I mine tidligere lejligheder har jeg kun haft en lille fryser i et såkaldt køle/fryseskab - men det er ikke megen plads.
Jeg overvejer nemlig at købe en mindre kummefryser (gerne brugt og rengjort), men hvad vil det i realiteten koste mig at have en fryser stående? Jeg ved at det nok skal være en A+ og helst A++.
Så er der nogle der kan svare mig på hvad det vil koste mig per måned/kvartal/år at have enten en kummefryser/skabsfryser stående?

Jeg ved ikke hvad W per et eller andet koster, da jeg endnu ikke ved hvilket elselskab jeg har. Men et sådan ca. tal vil være rigig godt!
Hvis der mangler informationer, så skriv endelig - så kommer jeg med dem.

Mvh. Theis
Avatar billede hkandersen Praktikant
03. februar 2015 - 22:08 #1
Hej Theis.
Først: Kumme- eller skabsfryser...
Alt andet lige er en kummefryser billigst i drift, hvis du åbner den tit. Varmen stiger jo op, så kulden bliver i fryseren når du åbner en kummefryser, hvorimod en del af den kolde luft "slipper ud" og erstattes af varm luft når du åbner en skabsfryser.
Dernæst er energiforbruget meget afhængig af hvor varmt fryseren står (i køligt kælderrum eller i et varmt køkken).
På denne side kan du indtaste oplysningerne på fryseren, og se hvad den koster på årsbasis i strøm - under givne forudsætninger...:
http://sparenergi.dk/forbruger/el/koel-og-frys/find-elforbruget
En KwH koster vel typisk omkring 2,25-2,50 kr. Den første (Adelberg) koster således omkring 400 kr. om året i strøm - men igen - afhængig af så meget...  :-)
Avatar billede Dieckmann Nybegynder
03. februar 2015 - 22:38 #2
Tusind tak for hjælpen!
Nu har jeg fået en nogenlunde overblik over hvad det koster og en hjemmeside som kan regne alt ud for mig - mange tak hkandersen!
- hvis du sender en besked som et svar, så kan jeg tildele dig point hvis det har interesse.
Avatar billede hkandersen Praktikant
03. februar 2015 - 23:01 #3
Det var så lidt :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. februar 2015 - 23:45 #4
For lige at komplicere sagerne lidt, så får man jo også lidt "gratis" varme fra en fryser, hvis den står i den almindelige bolig - om vinteren.

Al den energi, dvs al den elektricitet, man tilfører fryseren bliver til varme i det rum hvor den står. Om sommeren er det spild, men i de perioder hvor man har brug for opvarmning giver den et tilskud.

Så en meget grov udregning siger at i halvdelen af året får man et tilskud, men "elvarme" er dobbelt så dyrt, så ... alt i alt ... kan man trækker 25% fra de 400 kroner, der er nævnt ovenfor.

Og så larmer en fryser - men det er noget helt andet.
Avatar billede Dieckmann Nybegynder
04. februar 2015 - 10:34 #5
Jamen så mange informationer som muligt tages imod med kyshånd :)!
Mange tak Erik!
04. februar 2015 - 14:43 #6
Ja, varme fra frysere - når man i naturist området Cap d'Agde er i de air conditionerede supermarkeder 'au naturiste' så er det populært at gå langs fryserne og få fødderne varmet.