Avatar billede MissVinter Novice
09. februar 2015 - 14:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

@font-face og licensing

Hej.

Er der nogen,der kan hjælpe mig med viden om @font-face og licensing? Hvilke web fonte er lovlige at anvende på fx et website?
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. februar 2015 - 15:48 #1
Google har jo disse: https://www.google.com/fonts
Ved ikke om du tænker på en specifik font.
Avatar billede MissVinter Novice
09. februar 2015 - 16:15 #2
Hej Jakobdo.

Tak for info - den kender jeg godt. Jeg tænker mere på, hvis jeg fx ønsker at bruge (et tænkt eksempel) Helvetica på mit website, så kan jeg jo gøre det med @font-face. Men der er vel problemer med ophavsret? Jeg kan læse mig til, at der findes nogle muligheder med at købe subscription på nogle web hosting services, fx Typekit. Er det vejen frem, eller hvad gør man?
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. februar 2015 - 16:24 #3
Nu taler jeg om noget jeg intet aner om.
Men mit bud er det er forskelligt fra font til font. Og du bliver nød til at finde den font du vil have og så læse licensen på pågældende font.
Typekit er jo også en "vej" frem, men det jo bare en udvidet google font løsning. Men er nok svært at svære præcist på, uden at få navnet på den ønskede font i spil.
For helvetica er jo direkte tilgængelig via: font-family: helvetica;
Avatar billede MissVinter Novice
09. februar 2015 - 17:40 #4
Og det er jo her hele balladen opstår. For udfordringen er, at jeg skal bruge rigtigt mange fonte. Helt konkret arbejder jeg på Jobindex, hvor vi laver en masse grafiske løsninger for rigtigt mange danske virksomheder på vores site. Vi er nu så småt ved at overveje muligheden af at kunne embedde virksomhedernes fonte i de designs, vi laver for dem på vores site. Så jeg ville lige undersøge, hvordan man kan gøre det på lovlig vis. Jeg er efterhånden blevet bevidst om, at der vist ikke er et helt enkelt svar på dette. Selvfølgelig kan vi kontakte en af web font hosterne. Men tænkte, at det kunne da være, der var nogle, der allerede havde lidt kendskab til problemstillingen, som kunne give et hint, før vi går ind i en større undersøgelsesfase :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. februar 2015 - 18:53 #5
Men hvis firmaA har købt adgang til fontA og i skal lave en side/portal til firmaA, mon ikke i så kan "dækkes" ind under firmaA's køb af fontA?
Men du har nok ret, at en jurist bør nok kigge nærmere på tingene. For jeg kan jo sagtens gætte og antage en masse.
Avatar billede MissVinter Novice
10. februar 2015 - 08:38 #6
Ja det er jo netop det jeg tænkte. Hvis ikke der kommer flere kommentarer ind på tråden, så får du bare pointene. Men lader den lige stå åben en dags tid mere :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2015 - 08:41 #7
Hvis ikke der kommer noget brugbart, kan du selv tage pointene. :)
Avatar billede MissVinter Novice
10. februar 2015 - 11:27 #8
Jeg tror, jeg er kommet frem til, at det simpelthen er noget man må tage fra sag til sag afhængigt af, hvilken løsning kunden har. Hvis kunden ikke må anvende fonten på andre sites end deres eget, må bi jo bare lave en aftale med dem om, at vi fx også køber licens til at anvende fonten på vores site.

Snup bare pointene, jakobdo, som tak for din sparring :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2015 - 11:31 #9
Vi kan dele så. :o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2015 - 11:50 #10
Takker for point.