Avatar billede Yogge Seniormester
31. marts 2015 - 19:49 Der er 11 kommentarer

Tilsut ekstra harddisk

Hej alle

Jeg undskylder på forhånd hvis et lignende spørgsmål allerede er blevet besvaret, jeg kan bare ikke finde det.

Sagen er den at min vens pc lige pludseligt ikke gad starte Windows op og jeg har prøvet ALT for at få lortet til at virke. Dvs. kørt den i alle Safemodes og prøvet at reinstallere Windows uden held.

Derfor har jeg pillet hans harddisk ud og vil tilslutte den min egen pc og derefter formatere den.
Problemet er bare at når jeg tilslutter strømmen og SATA stikket så kan jeg ikke styre hvilken en computeren starter op fra, og det er min vens den vælger hvor Windows ikke virker.

Håber i kan hjælpe mig med at hitte ud af hvordan jeg styre hvilken den skal starte op fra.

På forhånd tak.

Mvh Jens
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2015 - 20:06 #1
Hvis du kender navnet på din egen disk, så prøv at tykke F11 under opstart. Kommer der så ikke en bootmenu frem?
Kan i visse tilfælde også være F12.
Avatar billede store-morten Ekspert
31. marts 2015 - 20:10 #2
Måske hvis du sætter Jumper til slave.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2015 - 20:32 #3
#2 Troede ikke der var noget der hed det på en sata disk?
Har ikke selv oplevet det.
Har set man bagpå kan vælge om den skal være sata 1 eller 2 ved at flytte jumper. Men ikke om den skal være slave eller master.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2015 - 20:41 #4
Den eneste måde jeg kender til at sætte en sata disk som slave er at gøre det i bios hvor boot rækkefølgen vælges.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2015 - 21:01 #5
Enig i at prøve F12. Der er ikke noget som hedder master eller slave på en Sata disk.
Avatar billede jensenjs Juniormester
31. marts 2015 - 21:03 #6
Jeg kan ikke anbefale at man bare sætter et fremmed system i ens egen maskine med eget system installeret, med mindre der er yderst nødvendigt.

Kan du ikke oprette et andet drev, en cd/dvd/usb med boot så du har et Windows "ultra-lite" du kan bruge, men ellers er det bedst som det første, at forsøge sig med din bekendtes disk på den plads hvor din egen sad.

Jeg skriver lidt hurtigt her på grund af tidspres.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2015 - 21:06 #7
#6
Hvad skulle der ske ved det? Har selv gjort det  igen i går med F12.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2015 - 23:14 #8
Start din pc. Når du er i windows tilslutter du harddisken.

Kan være achi i bios skal aktiveres, men mindes ikke det har indflydelse på nyere windowser.

Vil os anbefale dig at hente harddisk sentinel: http://www.harddisksentinel.com/hdsentinel_pro_portable.zip

Bare for at tjekke hans harddisks helbred..
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2015 - 10:03 #9
At formatere/slette disken fra en "live cd" ala Hirens er også en god ide. Herved så behøver man ikke at tage disken ud af computeren.

Kan ikke se noget formål i at tage disken ud af computeren og over på anden computer og bruge en live cd der. Det kan lige så godt køres/prøves kørt direkte fra "patienten" selv.

Formoder du har installations medie til at få det nye system installeret med?
Avatar billede jensenjs Juniormester
01. april 2015 - 11:02 #10
#7

OK, jeg tænkte lidt for langt, og blandede det sammen med en situation for nylig, hvor en anden netop satte en disk(system drev) i maskinen (stationær), og her virkede den så pludselig og han rodede rundt på de andre drev og fik ændret for meget i det eksisterende system da han i forvirringen forvekslede Windows i orig systemet med Windows i den beskadigede/smittede (han skrev ikke hvorfor)

Denne er dog en data disk, man selv har båret rundt på i årevis, og sandsynligvis er den bare slidt op.

Så jo jeg blandede tingene godt og grundig.

:-(
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2015 - 11:16 #11
#10
Det gør vi jo alle ind i mellem:-)