Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. april 2015 - 21:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

lave tegning af bold i bevægelse

Hej,

Jeg skal lave en tegning af en bold. Man skal kunne se at den er i bevægelse. Forestiller mig at boldens bane langsomt fader ud ( altså som det ser ud når man tager et billede af en bordtennisbold i bevægelse hvor lukketiden ikke er hurtig nok). Der kommer slør på billedet så man kan se boldens bane. Det er den effekt jeg gerne vil have.
Nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg laver det i Inkscape ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. april 2015 - 07:40 #1
Jeg bruger ikke Inkscape, men Adobe Illustrator. De er begge vektorbaserede tegneprogrammer, så det må være samme fremgangsmåde.
http://finnrasmus.dk/bold.pdf
En cirkel med radialt farveforløb danner bolden.
Bolden kopieres, kopien lægges forskudt bag ved bolden, farveforløbet ændres til jævn farveudfyldning og med en grad af transparens.
Gentages et antal gange med stigende grad af transparens.
Allerbagest lægges et rektangel med lineært farveforløb.

Hvis tegningen laves i et pixelbaseret billedprogram, Photoshop eller GIMP, kan overgangene gøres blødere.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. april 2015 - 10:44 #2
Blødere overgange i pixelbaseret fil:
http://finnrasmus.dk/bold.jpg
Avatar billede hoejgaard Juniormester
13. april 2015 - 22:36 #3
mange tak Finn :-)
Avatar billede hoejgaard Juniormester
13. april 2015 - 22:36 #4
læg et svar Finn :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. april 2015 - 06:48 #5
Hermed svar.