Avatar billede bolorolo Nybegynder
05. april 2015 - 17:49 Der er 4 kommentarer

Sortere kolloner på DBgrid?

Hej alle.

Jeg sidder heftigt fast med et problem på en DBgrid.

i min lille applikation har har forbundet mig til en access database
og loaded den op i en DBgrid, fandt hurtigt ud af hvordan man via DBnavigatioren kan lave sine egne knapper til at styre add - delete osv, det spiller helt fint.

Dog kan jeg ikke finde noget om hvordan man sorterer på kollonerne i DBgrid.

mit projekt består af
ADOconnection1
Datasource1
ADOtable1

jeg er med på at funtionen skal tilføjes på det event som hedder
OnTitleClick på DBgrid.

Hvis der er nogen som kan pege mig over på en eksempel som jeg kan lære fra, vil jeg blive meget taknemmelig. :-)
Avatar billede kroning Nybegynder
05. april 2015 - 18:09 #1
Der ser ud til at være en fin beskrivelse af sortering her:
http://delphi.about.com/od/usedbvcl/l/aa042203a.htm

Det du skal er at sætte din ADOTable1.Sort til den ønskede sortering
Avatar billede bolorolo Nybegynder
05. april 2015 - 20:50 #2
Damn det virker ikke, måske er det fordi mine connection objects ligger en en unit som hedder dmunit1.

Jeg har fulgt dette eksempel for at forbinde til databasen, men måske ham som har vist det ikke har haft en helt logisk tilgang til det. Men det virker ihvertfald og godt at lære fra.

https://www.youtube.com/watch?v=7Aes3u931h4
Avatar billede kroning Nybegynder
05. april 2015 - 22:08 #3
Så har jeg ikke flere forslag.
Avatar billede kgkg Nybegynder
05. april 2015 - 23:58 #4
Brug et ADODataset og SQL i stedet for. I din SQL bruger du ORDER BY

F.eks. SELECT * FROM TableNamexxx ORDER BY FieldNamexx ASC / DESC

Du kan også bruge et andet grid, som kan håndtere sortering uden nogen som helst kode.

Og så skal du nok lige se at få lukket nogle af dine andre spørgsmål. Du har åbne spørgsmål helt tilbage til 2009