Avatar billede danskanimation Nybegynder
06. april 2015 - 01:20 Der er 14 kommentarer

99 grader varm CPU - support siger det er normalt!?

Hej!

Jeg har for omkring 6 måneder siden købt en spildygtig bærbar til omkring 13000,-. Den virker fint, men den har ikke imponeret mig.

Efter at have mærket at computeren var blevet meget varm udenpå, besluttede jeg mig for at måle dem. Jeg har både målt med Coretemp og hwMonitor. I begge tilfælde strejfede CPU tempereturen 98-99 grader mens jeg spillede Guild Wars 2, på high(ikke ultra).

Det syntes jeg lyder ALT for højt, i hvert tilfælde i forhold til de tempereture jeg er blevet anbefalet at holde mig under på min stationære. Jeg ved ikke  om der er forskel fra stationær til bærbar.

Jeg har skrevet til dem 2 gange. Første gang fik jeg den indsent: De sagde der ikke var noget galt, jeg fik bare renset luftveje osv. Anden gang fik jeg besked på, at sålænge computeren ikke lukkede ned, var det fint.

Jeg er ved at være træt af deres support. Jeg syntes det lyder helt absurd at denne temperetur er "helt fin". Måske er jeg galt på den, kunne bare godt bruge nogle eksperters ord på om det support siger er rigtigt.

Mange tak på forhånd!

Mads Nielsen
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2015 - 07:52 #1
Man plejer at sige en cpu må blive op til 75 grader og gpu kan vidst tåle op til 110, men jo lavere temp desto bedre.
Har du model navn / link til bærbaren der hvor du har købt den så vi kan undersøge det?

Hjalp det da de rensede den første gang?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2015 - 08:02 #2
Fra det jeg har hørt, er temperaturer på over 90 grader direkte nedbrydende på den hardware der udsættes for varmen. Og kølepasta, hvis dette bruges, vil hurtigt blive udtørret og derved miste sine egenskaber så problemet bliver værre.

Hvad hedder din bærbar?
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2015 - 11:06 #3
Mon ikke cpu'en selv sætter farten ned, før det bliver farligt?

Intel cpu'er tåler, såvidt jeg husker, en temp. på op til 105 grader Celsius og kølepasta fra eksempelvis ArcticSilver tåler en vedvarende temperatur på 120-130 grader
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2015 - 11:22 #4
En del bærbare trækker luft ind gennem åbninger i bunden.
Hvis det er tilfældet her, kan du prøve at klodse den op på de bageste ben. Bare en cm. eller to, for at se om det hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2015 - 11:41 #5
Tåle og tåle, er enig med #2. Der sker måske ikke noget her og nu, men levetiden bliver forringet med høje temp. og jo højere temp. jo hurtigere slides hardwaren op.
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2015 - 11:46 #6
#5
Spørgsmålet er om levetiden har nogen betydning, med den frekvens vi skifter hardware i DK.
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. april 2015 - 11:50 #7
Der er også den mulighed at temperaturmålingen er en fejlværdi. Det er et elektrisk signal der kommer fra centrum af cpu'en og det skal kalibreres med et eller andet for at give mening.

Hvis det var min pc og den ellers virkede upåklageligt, ville jeg bare game løs.
Livet er for kort til at sidde og bekymre sig om temperaturer på hardware.
Avatar billede danskanimation Nybegynder
06. april 2015 - 14:17 #8
Jeg købte den hos mm-vision. Den er udgået nu, men den var i x-serien.

Cpu'en er vidst en i7 4702mq så vidt jeg husker.

Jeg vil ikke sige at computeren virker upåklageligt. Den larmer af H til hele tiden, og igår fik jeg faktisk også en BSOD. Jeg syntes også det er mærkeligt, at jeg kun får 20-30 fps på high i Guild Wars 2, mens jeg får 100 fps på ultra, med min stationær til det halve af prisen... Jeg er med på at bærbar er næsten dobbelt så dyr, men havde stadig forventet mere...
Avatar billede danskanimation Nybegynder
06. april 2015 - 14:23 #9
Glemte lige at skrive, at det slet ikke var forskel, efter jeg havde fået den renset...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2015 - 14:42 #10
De har sikkert ikke gjort andet end at blæse lidt ind i kølesystemet på den og så erklæret den for "rask".
På den måde kan man ikke rense den ordentligt. Man skal have blæseren ud så man kan rense køleprofilen rigtigt. Det andet er en nødløsning.

Hvis jeg havde ofret 13000 kr på en bærbar pc så havde jeg ikke stoppet med at brokke mig.
De hopper for let hen over dette problem, og håber den kan klare det til garantien udløber, så de ikke selv skal punge ud på reparation af den.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2015 - 21:42 #11
Har du mails fra dem hvor de skriver at 99 grader ikke er skadeligt?
Det kan godt være CPU klarer sig, men nu er det altså en bærbar så der er andre dele der helt sikkert vil tage skade..
Samt hvis den er under 2 år, så er du jo ret godt dækket ind..

Hvis du har deres ord pr mail (Skriftligt at den fint kan klare de temps) så kør stress test med prime95 og tjek temp med speedfan og lad det køre i noget tid.. Se om der sker en BSOD eller noget andet sjovt..

Andre måder er der ikke.. Men det er KUN hvis du har det skriftligt, for jeg foretrækker min bærbar er under 60 grader.. Kommer den over, så har jeg det ikke rart.. Nok mest fordi den ikke støjer :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2015 - 17:37 #12
#11 Enig.
Og har man kastet 13 kilo kr. efter en pc så har man rimelig store forventninger til at det er kvalitet man køber. Og ikke noget der går i stykker når den er 2 år og tre måneder gammel, fordi man har ignoreret de advarsler som computeren kommer med. :-(
Avatar billede danskanimation Nybegynder
09. april 2015 - 13:54 #13
Her er et uddrag af hvad jeg skrev:
"i dag spillede jeg lidt Guild Wars 2 mens jeg havde "Open Hardware Monitor" på. Computeren var på skrivebordet med frie luftveje, i et rum med stuetemperatur - temperaturen kom helt op på 98 grader. Jeg har også målt det med "Coretemp" og det gav samme resultater. Processorens maks. temp. er 100 grader, og jeg har læst flere steder at processoren tager skade efter under 1 sekund hvis den når max temp..."

De svarede:
"Det du har læst er ikke rigtigt. CPU'en er bygget til at blive meget varme. Såfremt CPU'en når en temperatur, som den ikke længere kan håndtere, slukker computeren. Hvis du ikke oplever dette, bliver computeren ikke varmere end den kan håndtere."

Alt dette er copy-pasted fra mailen...
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2015 - 15:49 #14
Hvad hedder computeren med navn og model nummer
'