Avatar billede skovjuul Nybegynder
08. april 2015 - 06:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

En streng der ikke er en streng?

Hola

Jeg henter en vittighed fra en mysql-db. Feltet i databasen er en varchar(256).
json.php kan findes her: https://github.com/AlexisTM/Simple-Json-PHP
Hvis jeg laver en echo af feltet bliver det fint vist på skærmen, men bruger jeg variablen bliver resultatet null. Håber koden her under giver mening:

<?php
include('../json.php');
include('../connectmysql.php');

$Json = new json();
$Json2 = new json();

$jokescountquery=mysql_query("SELECT count(*) as jokescount FROM jokes",$link);
    $jokescountrow = mysql_fetch_array($jokescountquery,MYSQL_ASSOC);
    $randomnmb = 0;
    if ($jokescountrow['jokescount'] > 1)
      $rndjoke = rand(1,$jokescountrow['jokescount']);

$jokequery = mysql_query("SELECT vittighed FROM jokes where id = ".$rndjoke,$link);
$jokesrow = mysql_fetch_array($jokequery,MYSQL_ASSOC);

// Build data
$object = new stdClass();
$object->id = $rndjoke;
$object->joke = 'en vittighed';

// Add some content
$Json->addContent(new propertyJson('type', 'success'));
$Json->addContent(new objectJson('value', $object));

// Det er her problemet er!
$object->joke = $jokesrow['vittighed'];

$Json2->addContent(new propertyJson('type', 'success'));
$Json2->addContent(new objectJson('value', $object));
echo "<html><body>";
// Finally, send the JSON.
json_send($Json);
echo " <br />";
echo $object->joke; //"din mor"-joke
echo " <br /> ";
json_send($Json2);
echo "</body></html>";
?>

Ovenstående giver følgende resultat:
{"type": "success","value": {"id":3,"joke":"en vittighed"}}
Din mor er så fed, at hendes blodtype er Nutella.
{"type": "success","value": {"id":3,"joke":null}}

Hvorfor virker det med en streng og ikke en variabel med en streng i?

Mvh
Jesper
Avatar billede Slater Ekspert
08. april 2015 - 10:40 #1
Uden at have tjekket din kode; har du prøvet lige at bruge var_dump() i stedet for echo, bare for at teste hvilken type variablen har?
Avatar billede skovjuul Nybegynder
08. april 2015 - 22:17 #2
Det har jeg nu :)

Output:
{"type": "success","value": {"id":3,"joke":"en vittighed"}} string(49) "Din mor er så fed, at hendes blodtype er Nutella."
{"type": "success","value": {"id":3,"joke":null}}

Så jeg forstår stadig ikke, hvorfor det ikke virker :(
Avatar billede skovjuul Nybegynder
09. april 2015 - 04:00 #3
Og så fandt jeg langt om længe ud af hvad der forsager problemet - danske bogstaver.

Jeg har tilføjet:
$object->joke = utf8_encode($jokesrow['vittighed']);

Nu får jeg endelig en tekst ud i min json, problemet er bare at den ser sådan her ud:
"Din mor er s\u00e5 fed, at hendes blodtype er Nutella"

Hvordan får jeg det sidste på plads?
Avatar billede skovjuul Nybegynder
13. april 2015 - 00:02 #4
Jeg lukker.
Det blev til en UTF8Encoding når jeg lægger den danske streng ind i min variabel (i .php-filen)
$object->joke = utf8_encode($jokesrow['vittighed']);

Det Json-objekt jeg har i C# laver det så selv om til dansk igen når den bliver parset, så det er jo ganske smart :)