Avatar billede viperfreak Nybegynder
23. april 2015 - 12:18 Der er 5 kommentarer

Skifte kölepasta/rense köler ASUS K95VM

Er der nogen der har en guide til hvordan jeg får pillet CPU'en ud?
Den er begyndt at blive varmere end den oprindeligt var (dog ikke alarmerende endnu) men kan ikke finde en guide til det.

Jeg har adskilt en del bærbare i min tid, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue den her.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2015 - 16:18 #1
Har du prøvet med en støvsuger i bunden ved blæser og en dåse med trykluft ind der hvor blæser normalt puster ud?

På denne video her https://www.youtube.com/watch?v=9DuxElbOyr8 som skulle være din pc, kan man relativt let komme til at suge samtidigt med man blæser gennem køleprofil. Det havde jeg prøvet først, før man skiller mere ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2015 - 16:20 #2
Husk af fiksere vingen så den ikke løber med rundt når du puster/suger.
Avatar billede viperfreak Nybegynder
23. april 2015 - 18:48 #3
Jeg har ikke prøvet med trykluft, men støvsugeren gav ikke rigtig noget.

Må lige se om jeg kan finde det et sted her på Island. Ellers bliver det med kompressoren på lavt tryk.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2015 - 20:38 #4
Tricket med støvsugeren er at suge der hvor blæser normalt suger ind, og kun der. Suger man der hvor blæser puster ud, sætter man bare skidtet mere fast. Det skal modsatte vej ud det kom ind :-)

Vil anbefale hvis du kan, at du køber komprimeret luft, da den er helt ren og fri for vand og olie som en kompressor kan være. Man ønsker jo ikke at fedte det til derinde, det vil bare gøre at snavset sætter sig lettere.
Avatar billede viperfreak Nybegynder
23. april 2015 - 21:38 #5
Ja jeg må lige se om den lokale computerbiks har et eller andet. Selvom jeg ikke har den store tiltro til deres evner....

Har lige fikset min svogers nye stationære som han har köbt hos dem (den er samlet af dem).
Der var ikke forbindelse imellem CPU og den fabriksmonterede kölepasta på köleren (af en eller anden årsag havde de valgt ikke at bruge den originale köler men monteret en Arctic Alpine 11 PLUS på hans i3 4130 (ikke clocket). Desuden vendte den forkert så luften blev blæst lige ud i RAM-blokken.

Han leverede den ned til dem fordi han syntes den var meget langsom. De havde den i 10 dage og sagde den ikke fejlede noget. De havde endda lavet stress-test på den.

Det förste jeg gjorde var at installere Realtemp og opdagede at CPU'en var 80 grader bare ved at stå i Windows 8.1. Så snart Prime95 gik i gang hamrede den op i 100 grader og aktiverede CPU workload limit. Cirka 25-30 % kunne den klare.

CPU'en ud. Kölepasta på (og vendte köleren rigtig). 70-80 grader ved 100% belastning.... Det tog mig vel 20 minutter (inkl at downloade programmer) plus de par timer den efterfölgende stod i Prime95....