Avatar billede Mandix81 Nybegynder
15. maj 2015 - 15:19 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

win xp pro og win 8.1 samt drev der ikke kan læses

Hej jeg har et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.
første spørgsmål er: min Eksterne harddisk har jeg brugt mellem 2 computere en gammel win xp pro og en ret ny win 8.1 det har virket fint i langt tid men nu virker det som om den gamle winxp har på en eller anden måde fået ødelagt filsystemet på den eksterne harddisk, når jeg tilslutter hdd til en af min computere finder den den, men hvis jeg prøver at gå ind på den skriver den
H: er ikke tilgæmgelig.
Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses.
jeg kan ikke kører scandisk på H: drevet og jeg ved ikke hvad jeg så skal gører.
Andet spørgsmål er så nu hvordan kan jeg få delt filer mellem winxp og win 8.1 jeg har oprettet en delt mappe på hver men ingen af dem kan finde hinandens, jeg har hørt det kan lade sig gøre men det er ikke spor nemt, jeg har så aldrig fået af vide hvordan man gør.
Jeg håber i kan hjælpe mig med begge spørgsmål.
mvh
Mandix81
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2015 - 18:36 #1
Hej og velkommen til.
En betingelse for at de to computere skal kunne "se" hinanden er at de er i samme arbejdsgruppe.
Som standard er XP "mshome" og Windows 8 hedder "workgroup".
Så du skal skifte den ene så den kommer til at hedde det samme som den anden.

I Windows 8 kan du ændre det ved at højreklikke på denne pc og vælge egenskaber. Her kan du finde indstillingerne for domæne computernavn og arbejdsgruppe og ændre det så det passer. Mener fremgangsmåden er ret det samme på XP.

Prøv at se om du kan få det til at virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2015 - 18:36 #2
Du skal måske genstarte computeren efter du har lavet indstillingerne for at det virker.
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. maj 2015 - 07:02 #3
Netværk : du skal - udover det i #1 - også ændre fildelings kryptering til 40/56 i  win 8 og netværket skal være "privat"

Extern HD : prøv i en kommando prompt at skrive : chkdsk H: /f
(på win 8 skal CMD køres som admin)
Avatar billede Mandix81 Nybegynder
16. maj 2015 - 10:55 #4
Tusind tak det virkede med chekdsk
Avatar billede Mandix81 Nybegynder
16. maj 2015 - 10:59 #5
Hmm jeg har ændret arbejdsgruppen og genstartet men stadig uden held.
@hjolsen hvor gør jeg det for jeg kan ikke finde hvor.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2015 - 17:44 #6
Kan du ikke komme ind og rette arbejdsgruppen til på hverken Win 8 eller XP?
Avatar billede Mandix81 Nybegynder
16. maj 2015 - 18:22 #7
Jo jeg kan godt rette gruppen til, og det har jeg også gjort, men de kan ikke finde hinandens delte mapper eller hinanden, jeg har 2 win 8.1 og de kan sagtens finde hinanden, men de kan ikke finde min winxp, og min winxp kan ikke finde andre.
Avatar billede hjolsen Ekspert
16. maj 2015 - 18:59 #8
De - af mig - nævnte indstillinger finder du i netværk og delings center ,under avanceret deling. De skal ændres på alle de PC'er med win 7/8 som skal have adgang til XP
Avatar billede Mandix81 Nybegynder
16. maj 2015 - 19:16 #9
ok det fandt jeg, jeg har også rettet det til det nu, jeg har genstartet begge pcer men intet nyt desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2015 - 07:19 #10
Prøv midlertidigt at deaktivere firewall for at se om det er den der blokerer. Her må jeg desværre så sige jeg ikke er skarp til at lave specielle indstillinger i denne hvis problemet ligger her.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2015 - 01:39 #11
kan du tilgå dine pcer med \\ ??
Avatar billede Mandix81 Nybegynder
23. maj 2015 - 07:35 #12
@rasmus ikke forstået, hvordan mener du?
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2015 - 17:47 #13
altså \\SERVER

ELLER \\Mandix81

det naven din pc har skat du skrive på den ande pc i xp kør i 7 \ i 8 start \
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. maj 2015 - 23:01 #14
Prøv at hente denne lille netværks scanner -
http://www.portablefreeware.com/?id=730
Kan den finde de delte mapper /Pc'ere ?
Avatar billede Mandix81 Nybegynder
24. maj 2015 - 15:52 #15
Tak rasmus, det virkede fra min winxp, jeg kunne dog ikke få min win 8 til det, men så har jeg da en vej.

@jeg prøvede at downloade det og kører det, men ummidelbart kunne den ikke finde det.