Avatar billede Fistermand Novice
17. maj 2015 - 13:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Moms på varer købt i Tyskland

Hej.

Har I erfaring med køb på nettet fra Tyskland?

Jeg har netop afgivet en ordre hos en tysk elektronikhandel på nettet på nogle forskellige elektronikdele til en sum på godt 100 Euro.
Forsendelsen er netop nu på vej.

Da jeg får regningen via en mail er priserne i forhold til de angivne på nettet forhøjet, så priserne nu svarer til, at de opkræver 25 procent i stedet for 19 procent i moms.

Nederst på regningen står: Alle Preise verstehen sich inklusive gesetzlicher Mehrwertsteuer (25%).

Det forstår jeg ikke. Så vidt jeg kan læse på Skat's hjemmeside skal man som privatperson kun betale den moms, som er gældende i Tyskland.

Jeg køber jævnligt varer hos en tysk modelbaneleverandør. Og jeg har netop foretaget et køb hos dette firma. Her tager de fortsat kun 19 procent.

Har I erfaring med køb på nettet fra Tyskland?

På forhånd tak for et svar.

Hilsen

Jørgen L.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. maj 2015 - 15:40 #1
Er du sikker på at firmaet ikke sender fra en filial her i DK ?
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. maj 2015 - 15:42 #2
Det er helt nye regler EU vedtog for et 1-2 måneder siden.
Man skal betale den "moms" der i hjemlandet.

Så den er god nok, man skal også huske at læse det undervejs i købet.

det er dog ikke alle sider der skilter lige godt med det.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2015 - 15:43 #3
Håber du kan bruge dette...  det er uddrag fra Karnov

Mvh
Helle

Med virkning fra den 1. juli 2014 er der indført omvendt betalingspligt med udvalgte produkter, som handles erhvervsmæssigt mellem danske virksomheder.

Reglerne omfatter følgende produkter:

    Mobiltelefoner, smartphones, blackberries og satellittelefoner, også når de sælges med abonnement. Reglerne omfatter også medfølgende udstyr i form af oplader, batteri mv.
    Integrerede kredsløbsanordninger, herunder CPU-enheder, GPU-enheder, RAM-enheder og tilsvarende
    Spillekonsoller (play-station, X-box, Nintendo mv.)
    Bærbare computere, notebooks og Macbooks. Reglerne omfatter også medfølgende udstyr i form af strømkabel mv.
    Tablet-pcére, herunder iPad, Android tablets, Windows tablets. Reglerne omfatter også medfølgende udstyr i form af strømkabel mv.

Reglerne omfatter såvel nyt som brugt udstyr.

Man skal være meget opmærksom på sammensatte produkter. Hvis en bærbar computer udgør hovedproduktet,og medfølgende udstyr i form af software, oplader mv. udgør biydelser, omfatter den omvendte betalingspligt hele "pakken".

Reglerne skal anvendes af virksomheder, hvis salg af ovenstående produkter overvejende sker til erhvervsvirksomheder. Hvis mere end 50% af salget af produkterne sker til privatpersoner, skal der faktureres med moms efter de almindelige regler (detailhandlen). Hvis en virksomhed er omfattet af reglerne, gælder ingen bund- eller bagatelgrænse.

Ved salg efter reglerne skal faktura udstedes uden moms, hvis kunden er en virksomhed. Inden fakturering bør sælger sikre sig, at kunden er gyldigt momsregistreret, hvilket kan ske via SKAT.dk.

Sælger skal angive værdien af salget i momsangivelsens rubrik C.

Køber skal beregne moms af fakturaværdien. Denne moms skal angives som salgsmoms. Momsbeløbet kan fradrages efter de almindelige regler.

Hvis køber fejlagtigt modtager en faktura med moms, kan momsen ikke fradrages. Derfor er det købers ansvar, at sikre sig, at sælger udsteder korrekt faktura.

Bemærk, at momsfrie virksomheder og foreninger m.fl., også er omfattet af reglerne. Hvis de vil købe mobiltelefoner mv. fra leverandører, som er omfattet af reglerne, forudsætter det en momsregistrering, så de er i stand til at modtage en faktura uden moms.

Offentlige virksomheder er kun omfattet af reglerne i det omfang, de foretager indkøb til brug for aktiviteter, som er momspligtige.

SKAT har i september 2014 udsendt styresignal/vejledning om reglerne. Herudover er der kommet nogle få tolkningsbidrag, men flere forventes at følge i løbet af 2015.
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. maj 2015 - 15:43 #4
hjemlandet=modtagerlandet
Avatar billede Fistermand Novice
17. maj 2015 - 16:46 #5
Jeg siger mange tak for orienteringen.

Jeg kan forstå, det har forandret sig på det seneste.

Dog kan det undre mig. Jeg har lige IGEN gennemført en handel på en meget brugt internet-handelsted for modelbane.
Her er der på intet tidspunkt noget om 25 procent i stedet for 19 procent.
Så her sparer jeg da i hvert fald 6 procent.

Jeg har tjekket det først omtalte sted med elektronikvarer. Jeg er - som du også skriver man skal være - altid meget omhyggelig med at tjekke det med småt.
Her skifter kun fragtraten fra tysk til dansk rate, da jeg henviser til min danske adresse. Ikke andet.
Det er først da jeg kigger grundig priserne igennem på fakturaen, som kommer som mail, at jeg opdager forskellen i pris.

Summe summarum: Jeg kan lige som ikke gøre noget andet end betale.
En trøst er, at fragten er meget lille i forhold til andre steder.

Jeg vil gerne give dig point.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. maj 2015 - 23:27 #6
I tilgift gælder, så vidt jeg ved, også fortsat regelen om, at hvis en forhandler har mindre omsætning end €35000 el. €100000 til andre EU-lande, kan forhandleren vælge at fortsætte med at kræve den lokale momssats: http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_da.htm

så hvis din modelbaneforhandler sælger relativ få ting, er det forklaringen på den tyske moms.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. maj 2015 - 00:29 #7
Fuldstændig korrekt ole_madsen.
Det er firmaets omsætning som afgør om der skal svares dansk moms eller ej.