Avatar billede Shumanjo Novice
21. maj 2015 - 14:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ændre linjeafstand i normal.dotm *(Word 2010)

Hejsa

Jeg har lige været tvunget til at geninstallere, og nu opdager jeg så
at min gamle normal.dotm ikke var en del af min backup. Fint nok jeg laver bare en ny.

Jeg kan selvføgelig ikke huske alle de ændringer jeg har lavet gennem
tiden i den gamle normal.dotm. Jeg har fået en del hjælp fra Lene Fredborgs Word Blog http://www.thedoctools.com/wordtips, men når jeg vil ændre linjeafstand til ingen for hele dokumentet i normal.dotm, så kan jeg kun få det til at virke til jeg indsætter en overskrift, så ryger den tilbage på "Normal".

Mit ønske er ingen linjeafstand i hele dokumentet, også efter at jeg har brugt en overskrift. Det er mildt sagt pisse irriterende at skulle ændre linjeafstand efter en overskrift, det kan blive til mange gange på den dag.

Her er hvad jeg gør:

Jeg højreklikker på "Ingen afstand" og vælger rediger, se skærmskud.
https://www.dropbox.com/s/wxqhztzoeatwu2x/Word%20linjeafstand.png?dl=0

Navn: Det kan jeg vel selv bestemme, men lad den nu bare hedde hvad den hedder.
Type: Der kan jeg vælge Afsnit (som i kan se) eller sammenkædet (afsnit of tegn)
Typografi baseret på: Laaaang liste over en masse typografier.
Typografi i næste afsnit: Laaaang liste over en masse typografier.

Jeg har sat tjekmærke i de felter med rødt.

Jeg er ikke den store eksperimentatist, så hvad gør jeg?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. maj 2015 - 15:11 #1
I Normal.dotm er næsten alle typografier baseret på typografien "Normal". Når du taster Enter efter en overskrift, skifter Word til typografien "Normal". Det er typografien "Normal", du skal ændre.

Du kan gøre sådan:
1. På fanen Startside > gruppen Typografier > højreklik på typografien "Normal" (er vist som første ikon) > vælg "Rediger".

2. I dialogboksen "Rediger typografi", slå "Nye dokumenter baseret på skabelonen" til.

3. Klik på "Formatér" nederst til venstre og vælg "Afsnit". I dialogboksen "Afsnit", sæt Afstand > "Efter" til 0 (nul). Hvis du vil have enkelt linjeafstand i stedet for lidt forøget linjeafstand, så vælg Linjeafstand > "Enkelt".

4. OK to gange.

Luk Word. Hvis du bliver spurgt, om du vil gemme Normal.dotm, skal du vælge ja. Så skulle ændringen være gemt. Du kan i stedet vælge at åbne filen Normal.dotm og lave ændringerne direkte deri.
Avatar billede Shumanjo Novice
25. maj 2015 - 12:42 #2
Hej Lene

Det var præcis hvad jeg ledte efter :)

Skriv et svar hvis du vil have points.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. maj 2015 - 13:23 #3
Svar kommer her.