Avatar billede Romski Nybegynder
17. juli 2015 - 15:24 Der er 8 kommentarer

Ny bærbar til uddannelse

Hej eksperter

Jeg skal til, at starte på ny uddannelse (multimediedesigner) efter sommerferien, og skal dermed have fat i en ny bærbar computer. Mit budget rækker mellem 5000-6000kr. Jeg er ikke den store tilhænger af Macbook, selvom de fleste nok vil anbefale sådan en computer til dette brug. Ind til videre har jeg fundet følgende bærbar computere. Hvilken en af nedenstående ville I eksperter anbefale. Eller er der i så fald evt. andre bærbar, som i kan anbefale inden for dette pris område (5000-6000kr.)

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/asus-a555ln-dm188h-id-9031111.aspx

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-b50-70-80eu-id-9462074.aspx

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-z50-70-id-8752666.aspx
Avatar billede Slater Ekspert
17. juli 2015 - 16:14 #1
De er jo utroligt ens, de tre. Faktisk næsten overraskende at du har kunne finde tre med så lidt forskel. Ingen af dem er dog dårlige køb, de er ganske fine mid-range laptops uden mangler.

Af de tre vil jeg umiddelbart sige den sidste, altså Z50-70, er bedst, ud fra specs alene. Den første Lenovo har mere RAM, hvilket absolut også er en god ting, men til dit brug er 8 GB nok, og den sidste Lenovo er til gengæld den eneste med hybrid-disk. Det er ikke helt så godt som en rigtig SSD, men stadig hurtigere end en gammeldags harddisk, som de to andre har. Den med mere RAM har desuden også det dårligste grafikkort af de tre, selvom der ikke er stor forskel.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juli 2015 - 19:04 #2
De 2 første har blændfri skærme. Det har den 3 ikke.
Den første har 1 ram blok loddet fast i sig.
Den sidste er hybrid, de 2 første er alm hdd.
Den første og sidste har Nvidia den mellemste har ATI
De har alle 3 hver deres lyd type (Jeg ved ikke hvad der er bedst)
Den første har supermulti dvd drev, de 2 andre er normale (Ud fra hvd der står)
Den første har kun -n wifi, de 2 sidste har -AC (Nyeste wifi teknologi)
Der er forskel på batteri tiden på alle 3
Der er forskel på SD kort læser i alle 3 vidst.
webcam i nr 1 er VGA, nr 2 er 720p og nr 3 er vidst os VGA
Den første har 5 MB cache, de 2 andre har 4 MB.
Nr 1 og 2 har 2 USB 3 og nr 3 har kun 1 USB 3

Det er lige de forskelle jeg kan læse mig til ud fra specs
Avatar billede Romski Nybegynder
17. juli 2015 - 19:22 #3
Så I ville anbefale nr. 2 altså Lenovo Z50-70 grundet af den har en række bedre specifikationer end nr. 1 og nr. 3
Jeg hældede nemlig selv mest til ASUS pga. jeg netop har en ASUS bærbar på nuværende tidspunkt, og ikke har oplevet de store problemer.

Det betyder ikke det store, at der ikke sidder en SSD i når jeg køber den. Jeg kan altid købe en 128gb SSD, og sætte den i, og bruge den til OS + den alm. HHD til storage.
Avatar billede Romski Nybegynder
17. juli 2015 - 19:23 #4
Sorry mente om i ville anbefale nr. 3 = Lenovo Z50-70 over nr. 1 og nr. 2
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juli 2015 - 20:20 #5
Hvilke programmer skal køres på den?
Skal den kunne klare spil eller er du dedikeret på udd?

Vil lige se hvad jeg kan finde nemlig så.. men skal vide hvad du vil bruge den til og hvad dine forventninger er...
Avatar billede Slater Ekspert
17. juli 2015 - 20:32 #6
Det er meget usandsynligt at nogen af dem har plads til to harddiske. Hvis du vil sætte en SSD i, er du altså nok nødt til at smide den nuværende disk ud. Og var det så ikke en bedre idé at købe en der kommer med SSD?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juli 2015 - 22:10 #7
#6 Man kan altså godt købe kabinetter til og lave eksterne harddiske :-) (Det har jeg da selv gjort og med USB 3 så bliver oplevelsen bare bedre)
Avatar billede Romski Nybegynder
18. juli 2015 - 02:40 #8
Tænker også lidt bare, at skifte DVD-drevet ud og købe en drivebay, hvor jeg kan installere SSD eller HHD'en i. Har set andre har benyttet sig af denne løsning. Og kommer nok ikke til, at anvende DVD-drevet.

#7 Hvad angår hvilke programmer vi skal anvende under uddannelsen, så må jeg være dig svar skyldig på nuværende tidspunkt. Men tror det er programmer såsom Photoshop, Dreamweaver samt andre rederings programmer og evt. 3D programmer :)