Avatar billede kato Praktikant
11. august 2015 - 17:57 Der er 30 kommentarer

Install Linux på Win 8.1 maskine?

Jeg har en lille laptop hvor jeg vil installere Linux Mint. Under en fjernelse af en partition gik det i kludder og jeg kan ikke starte windows uden at få en fejlkode. Jeg har prøvet at installere Linux direkte fra cd-drev, men maskinen booter konstant i Bios og kan ikke finde mit eksterne cd-drev. Hvordan får jeg slettet win 8.1 fuldkommen og formateret min SSD-disk i computeren, og gjort klar til en efterfølgende Linux install?

Mvh.
Cato
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2015 - 18:06 #1
har du mulighed for at droppe cd-drev, og i stedet lave en boot-usb med linux? Det vil være mere stabilt, og installationen af linux giver mulighed for at rydde disk og starte helt forfra.
Avatar billede kato Praktikant
11. august 2015 - 18:23 #2
Hej claes57,
Jeg har en ekstern HD hvor jeg med Linux Ubuntu har prøvet at lave en "start disk" med Linux Mint på. Når jeg tilslutter den eksterne HD til min laptop vil den ikke starte op fra det eksterne drev, men starter i Bios!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2015 - 18:59 #3
En ekstern harddisk "ses" ikke af computeren som et flytbart drev, og derfor mener jeg ikke du kan bruge denne som installations medie. Det skal være en cd eller usb pind.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2015 - 19:16 #4
Du skal nok i bios sætte den eksterne disk til førstevalg. Og når installationen er gået i gang, og 'noget' er lagt på pc, så skal du stoppe ved en genstart, og rette bios tilbage til at starte fra egen disk. Jeg fik den øvelse til at virke på bærbar ved skift fra win7 til 10.
Avatar billede kato Praktikant
11. august 2015 - 19:33 #5
220661, jeg var ikke klar over at der skulle være forskel på om det er en ekstern eller usb. Vil give det et forsøg.

claes57, selv om jeg har sat den eksterne som første valg, starter den ikke op. Derimod starter den op i bios!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2015 - 19:58 #6
Det er så nok uefi bios. Den skal dø før du kan vælge andet system. Der er vejledninger, bare Google win8 bios
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2015 - 20:02 #7
Har du deaktiveret "secure boot" i bios så du har mulighed for at boote på andre drev end harddisken der er i PC?
Hvis ikke vil den  boote på harddisken

https://www.youtube.com/watch?v=5nG4zMdrHKs

Dette er for en Acer pc men du burde have det samme i din bios et sted.
Avatar billede kato Praktikant
11. august 2015 - 20:10 #8
Jo, den er deaktiveret. Og har været det under alle forsøg...
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2015 - 20:16 #9
Den eksterne er lavet forkert, og er ikke boot-bar. Har du ikke en 4gb (eller mare) USB-stick som du kan køre mint ned på? Det er så ikke at flytte filer fra cd til usb, men lade mint formatere usb, så den bliver boot-bar.
Avatar billede kato Praktikant
11. august 2015 - 20:26 #10
claes57, jo jeg vil helt klart give det et forsøg. Skal dog lige have købt en i morgen.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. august 2015 - 01:04 #11
Du kan i ubuntu blot højreklikke på .iso filen og vælge åbn med diskaftryksskriver og vælg usb og måske endda ekstern hdd..

Sådan gør jeg med usb nøgler og en ekstern hdd burde den os kunne bare husk at alt på den eksterne hdd slettes..
Avatar billede kato Praktikant
12. august 2015 - 07:07 #12
Hej Blueeyez, tak for tippet.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. august 2015 - 00:09 #13
Er du kommet videre? :)
Avatar billede kato Praktikant
13. august 2015 - 03:57 #14
Ikke endnu.... har lige købt en usb pen så jeg vender tilbage med nyt :)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. august 2015 - 10:53 #15
Super :)

På facebook er der en gruppe der hedder: "Linux for begyndere". Det er blot en måde du kan få hjælp ret hurtigt på og endda på dansk mm ;)
Avatar billede kato Praktikant
14. august 2015 - 17:38 #16
Så er det afprøvet med en bootable USB med Linux installeret.
INTET forandret.... laptod booter stadig i bios og ser ikke usb pen!
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 21:58 #17
Så er der en indstilling i BIOS der forhindrer dette.

Secure boot
UEFI

er dem jeg kender, men prøv og skriv en liste over dine muligheder i BIOS..

Hvis du tager skærmbilled så vil det være rart hvis det er læsbart ;)
Avatar billede kato Praktikant
14. august 2015 - 22:11 #18
jeg hari mellemtiden læst at jeg kæmper forgæves med dette problem. Du kan ikke få bios til at læse andre enheder med Asus nye maskine. Ifølge div. forum har Asus blokket muligheden for at læse en ekstern enhed fra bios. Så lige nu har jeg en ubrugelig laptop :(
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 22:33 #19
Hvad er model navnet på din bærbar?

Jeg vil fortsat sætte stor pris på hvis du vil skrive dine muligheder i BIOS.
Avatar billede kato Praktikant
14. august 2015 - 22:51 #20
Asus x205t

advanced:
start easy flash
network stack config
usb config

boot:
boot option 1

security:
secure boot

save and exit:
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 13:15 #21
Okay, det var en meget begrænset BIOS..

Jeg har fundet følgende: http://askubuntu.com/questions/560741/creating-a-boot-disc-and-installing-ubuntu-asus-x205ta

Det kræver dog du hopper på Ubuntu 15.04 (Kører jeg selv), men jeg ved ikke om den vil virke 100% ud af boksen eller hvordan.. men det ser ud til og være mulgit at installere Ubuntu derpå :)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 13:16 #22
Du kan os prøve med Mint (Kom lige til at se det er den distro du vil køre med) :)
Avatar billede kato Praktikant
16. august 2015 - 18:07 #23
Nå.... jeg har opgivet at komme videre. Jeg har søgt, fået råd og brugt timer på en løsning. INTET har hjulpet.
Jeg har kontaktet leverandøren og spurgt om de kan udbedre problemet.

Med Asus-Bios og Windows styresystem føler man sig i den grad fanget til at bruge et givent styre-system. Skidt for mangfoldigheden :(
Avatar billede Blueeyez Mester
16. august 2015 - 18:27 #24
Lyder altså mærkeligt.. Gad vide hvad bios siger hvis du satte en hdd i med Linux installeret..
Avatar billede kato Praktikant
16. august 2015 - 18:53 #25
Så skulle det være en ekstern HD. Der er SSD HD i og pladsen er lig nul.
Men så er vi tilbage til hovedproblemet igen. Bios kan ikke se eksterne enheder :(
Avatar billede Blueeyez Mester
16. august 2015 - 19:18 #26
Jeg tænker nu mere hvis man tager den interne disk ud og sætter en i som har Linux på sig.. Om maskinen så bare ikke vil starte eller om den vil..
Avatar billede kato Praktikant
16. august 2015 - 19:30 #27
problemet er at det er en 32 gb. SSD. ikke større end en 2 krone ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
16. august 2015 - 19:38 #28
arh... sådan en fætter.. ja så kan jeg kun fraråde folk at købe Asus.. Oo

Vil mene at du burde kunne få pengene retur for den, da de næppe har skiltet med at du ikke kan installere et andet OS på den..
Avatar billede kato Praktikant
16. august 2015 - 19:50 #29
lige modsat, de skev at jeg kunne installere win 10, men under installation skrev win at partitionen var for lille og skulle ændres. Den 32 gb ssd disk var delt op i 2 partitioner fra fabrikken. Hyggeligt at reklamere med en upgrade til en disk partition Der er for lille.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. august 2015 - 20:06 #30
jae... men prøv og slå på den del os overfor dem.. Synes da efterhånden det er et grimt billed af man får Windows 10..