Avatar billede crmk-as Nybegynder
13. august 2015 - 19:26 Der er 6 kommentarer

Formatering af hd Hvordan??

Hej alle

Hvordan kan jeg formatere min harddisk, hvis jeg ikke kan komme ind i windows?

Når jeg vil boote fra en cd med windows, går den i stå på det pkt. hvor den søger efter tidligere versioner af windows. Det skal siges at der er en fejl i en fil, derfor kan den ikke starte op.

Det er en ældre maskine, der køre windows XP, og det er det der kommer på igen.

På forhånd tak

Carsten
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2015 - 20:06 #1
Du skal starte forfra på disken. Dvs vælg brugerdefineret installation, og slet nuværende partitioner på disken. Derefter opretter du en ny partition, og installerer win der.
Alle gamle data, programmer og indstillinger er så væk - men du har vel en backup af vigtige data.
Avatar billede crmk-as Nybegynder
13. august 2015 - 20:09 #2
Jeg kan bare ikke komme ind og slette partionen?, Hvertfald ikke via installationen.

Kan det gøres fra BIOS ?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2015 - 20:19 #3
1) du skal via update helt normalt opgradere til win10
2) aflæs og nedskriv det nye licensnummer
3) hent cd/usb med komplet installationsfil
4) boot på installationsmedie, og du har der mulighed fir at slette partitioner, og lade win10 fylde det hele.

Men du kan intet lave før du først har opgraderet til win10 og fået en valid nøgle.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2015 - 20:20 #4
Vedr 4) du skal vælge installer, og så brugerdefineret. Så får du muligheden med at slette partitioner.
Avatar billede crmk-as Nybegynder
13. august 2015 - 20:23 #5
Skal bare have Win XP på den igen. Har originakskiven til dette.

Men når jeg bruger denne skige, når den til pkt.  hvor den søger efter gammel versioner af windows, og der kommer den ikke videre, ligemeget hvor længe denstår
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2015 - 20:45 #6
Ok, jeg var kommet til at sende win10 svar ind til dig - sorry.
Men du kommer for langt ind i installationen. Det er på vej derind, at du skal vælge brugerdefineret. Og du kan ikke reparere noget, hvor den hænger. Det skal være en ren installation.
Men har du prøvet at starte fra cd og vælge rep, og så kommandopromt? Der kan du køre chkdsk og få evt fejl på disken rettet, og samtidig bevare langt det meste af systemet.
Du skal skrive
chkdsk C: /R
i kommandopromt. Det vil rette filfejl og markere beskadigede sektorer så vidt det er muligt. Og det kan godt tage noget tid. Specielt hvis der er fysiske fejl på disken vil den køre i samme område nogen tid før den kommer videre.