Avatar billede pblsoft Nybegynder
13. august 2015 - 20:58 Der er 3 kommentarer

Access 2013 "oversætter" kolonnenavne

Hej

jeg har et underligt problem med en database som jeg har arbejdet på i mange år, efter jeg har skiftet til Access 2013 oversætter den visse feltnavne.

Jeg har en tabel moclist med et felt ved navn replace. Jeg har en forespørgsel med "select moclist.replace from moclist". Det oversætter forespørgsels designeren til "moclist.Erstat AS Udtryk1". Hvordan forhindrer jeg dette? Jeg har prøvet at ændre til moclist.[replace] og det virker, men lige så snart designeren har haft fat i dette placeres det med moclist i tabel linjen og replace i Felt linjen og så gemmer den sql som select moclist.replace og så garbler den det næste gang jeg skal have fat i den.

Jeg kører på en dansk Windows, men kunden kører på engelsk/US så de har ikke problemet.

Kan man evt. sætte noget nationalization i databasen eller office, så jeg kan løse det her hos mig?

Peter
Avatar billede mugs Novice
13. august 2015 - 21:06 #1
Du benytter måske reserverede ord som feltnavne. Prøv at ændre feltnavnet replace til noget andet.
Avatar billede pblsoft Nybegynder
14. august 2015 - 10:11 #2
Helt klart, det gør jeg. Men det er ikke umiddelbart den løsning jeg går efter. Jeg har ikke overblikket over konsekvensen af den rettelse, da jeg ikke ved hvor mange steder det anvendes. Det har virket fint helt siden Access97. Det kan jo være at jeg må ud i det, men hvis jeg kan løse det på anden made ville det være bedre.
Avatar billede pblsoft Nybegynder
28. august 2015 - 10:41 #3
Jeg har ikke fundet en egentlig løsning, men en workaround. Jeg designer forespørgslen som normalt i query designeren, skifter til SQL visning og ændrer så SQL koden til det korrekte før jeg gemmer.
Problemet opstår fordi der i VBA findes funktioner som hedder det samme som mine feltnavne I sql databasen. F.eks. replace ser compileren og tror det er VBA funktionen replace() som office så venligt vil oversætte for mig til erstat(). Ligeledes er der andre funktioner, f.eks. text som oversættes til tekst. Men hvis jeg går i SQL visning og retter tilbage før jeg gemmer forespørgslen er problemet løst.
Det er en applikation med flere hundrede forms og queries, så jeg har ikke lyst til at skulle igennem at omdøbe feltnavne.

Peter