Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 22:07 Der er 25 kommentarer

SSD harddisk med Sata ll

Hej,

Jeg står i et kæmpe dilemma. Jeg har en computer som ikke har sata lll (600) og vil have mig en SSD harddisk. Er det meget spildt at købe en SSD og koble den på igennem en sata ll? Kan man mærke forskel på fra en normalt harddisk til SSD som er koblet på via sata ll?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 22:11 #1
Du kan fint købe en Sata III SSD og koble til en Sata II port.. Ikke mange SSDer kommer over Sata II hastighed.. De har bare en Sata III port.. som fint fungere med Sata II.. Vil dog anbefale dig Samsung evo 850 serien..
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 22:13 #2
Overvejer at købe denne Samsung 850 EVO 250GB SSD. Så du vil mene det vil køre mere end fint på en sata ll udgang? :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 22:14 #3
Du skal ikke koble en SSD på gennem en Sata. Men du kan klone windows fra den Sata til en SSD. Og ja så kan du mærke stor forskel.
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 22:16 #4
Jeg er lidt forvirret nu? SSD'en har sata lll udgang. Og jeg koble sata lll stik i en sata ll udgang vil køre fint?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 22:19 #5
Jeg mente, at den SSD disk skulle ligge intern, og så vil en Samsung virkelig flytte noget. Det vil være en bedre ide, og så bruge den anden ekstern.
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 22:21 #6
Var også det jeg ville gøre som udgangspunkt. Ville bare høre om man kunne med sata ll udgang. Men lyder til det ikke er noget proglem :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 22:29 #7
Men hvis du ikke vinder noget på hastigheden hvorfor så give ca. 800 Kr. for 250GB SSD når du for langt mindre kan få 2TB Sata III ?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 22:31 #8
Jep, det vil køre helt fint :)
Har selv den nævnte SSD, men kører dog Linux Ubuntu 15.04 ;)

Højeste hastighed jeg har oplevet er 200-250 MB/s internt og fra SSD til hdd over usb3 100 MB/s og hvis det er SSD til SSD over USB3 så 150 MB/s..

Dette er indenfor sata II portens grænser og jeg har sata III i min bærbar :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 22:55 #9
Min Samsung kører sådan: http://peecee.dk/upload/view/452431
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 23:09 #10
Roundandbald. Du siger jeg ikke vil "Vinde" noget ved at købe en SSD.

Blueeyez. Siger det nemt kan betale sig :D

Men Blue køre du igennem sata ll eller sata lll ?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 23:17 #11
Som jeg forstår det vil du køre en SSD gennem en USB II port, og nej det mener jeg ikke kan betale sig.
Men kører du den SSD intern med windows, så får du en forøget hastighed.
Det har jeg selv oplevet på mine 2 computere.
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 23:18 #12
Roundandbald jeg har 3 harddiske i mine computer på nuværende tidspunkt. Ingen SSD og vil gerne skifte en af de 3 ud med en SSD disk som den starter hurtigere op :)
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 23:18 #13
Nej nej nej ?? :D Sata ll .. Har aldrig sagt noget med USB :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 23:21 #14
#4  ?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. august 2015 - 23:26 #15
#9 Hvis du flytter filer i Windows hvilken hastighed får du så?

#10 Kører igennem sata III, men hastighederne jeg oplever er indenfor sata II.. Du skal lige huske fordelene.

En SSD skal ikke defragmenteres (Den bliver ikke langsom som en mekanisk)
En SSD har langt højere overførelses hastigheder
En SSD har ekstremt hurtige svar tider..
En SSD bruger ekstremt lidt strøm..
EN SSD er lydløs..
En SSD har ingen komponenter der bevæger sig, dvs du kan ikke skade den ved at løfte på din bærbar når den er tændt..
En SSD koster pr GB det er korrekt, men harddiske kostede os en formue engang o det gør de stadig hvis man går efter kvalitets harddiske..

Det er de fordele jeg kender og det jeg oplever.. men du får ingen erfaringer ved at undlade at købe en.. Jeg købte min første i December 2014 fordi jeg var meget skeptisk, men jeg er i dag meget positiv indstillet overfor Samsungs SSD diske.. (Kingston SSD synes jeg ikke nær så godt om, men Samsung har jo så os deres egne teknologier). Mener det er VNAND / 3D NAND i 850 serien.. (Det må du ikke lige hænge mig op på)..
Avatar billede Urosjokic Juniormester
14. august 2015 - 23:27 #16
Du har misforstået det hele ^ :) Men tak for hjælpen begge 2 :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2015 - 23:46 #17
#15 Det skifter jo fra fil til fil, men det hurtigste er vel 90MB/s

Jeg er ikke uenig i din beskrivelse af SSD, men de kommer først til sin ret, intern med windows. Det er der jeg mærker fordelen.
Spørger må have en stationær, når der er 3 HDD.

@Urosjokic
Når disken skal sidde i computeren og køre windows er Blueeyez og jeg faktisk enige, SSD er en god ide :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 00:10 #18
#17 90 MB/s internt? Oo
Hvilken SSD har du?

Du mener intern med OS :)
Jeg ville sætte SSD diske i min nas og ekstern hdd, men da der ikke er nok TB på dem endnu så venter jeg (Har hørt rygter om 10 TB 2.5" SSD)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2015 - 00:33 #19
Ja intern fra SSD til Mekanisk Sata. Fra SSD til SSD er det 110. Det er en mappe med blandede filer. Hvis jeg tager en enkelt fil går det så hutigt at der ikke når at komme en popup som jeg kan læse. Jeg har den samme SSD som du.
Jeg har nu ikke set sammeligninger og hvorfor Samsung 500GB svinger mellem 1,376 0g 2.000+
Kører din SSD hurtigere end min?
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2015 - 01:31 #20
#19 lyder til de er meget ens, men du skal tænke på jeg kører Linux og du Windows og i Linux verdenen får vi ikke det serveret på et sølvfad som Windows brugere.. Men vi er dog begyndt at blive til gode set mere og mere :)
Avatar billede caspercchr Nybegynder
15. august 2015 - 18:25 #21
En HDD skal søge efter alting Lidt lige som en CD.
Hvor en SSD, fungere mere som ram. instant.
Du kan søge på youtube HDD vs SSD der er gode eksempler.
vil os helt klart anbefale Samsung 850 EVO.
Din PC kommer til at flyve.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2015 - 18:46 #22
Slå proppen i flasken!
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2015 - 00:46 #23
Min bemærkning i #22 var til #21. Det burde jeg have skrevet.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2015 - 14:25 #24
Dropper overvågningen.Slow Motion er ikke noget for mig.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. september 2015 - 23:56 #25
Smider svar og afmelder overvågning.