Avatar billede phyxsius Novice
16. august 2015 - 12:55 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

2x230v maskiner på ét 400v stik.

Hej,
Jeg vil gerne forbinde en opvaskemaskine og en vaskemaskine på samme stik.

Vaskemaskinen sidder lige nu alene i stikket på: 0,Jord,L2

Kan jeg så tilslutte opvaskemaskinen i samme stik med delt 0,jord og L3?

Begge maskiner er 230v.

På forhånd tak.

M.v.H.

Nikolaj
16. august 2015 - 13:04 #1
det kan du uden problemer
Avatar billede phyxsius Novice
16. august 2015 - 13:43 #2
Det er gjort ; )
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2015 - 15:07 #3
Jeg ville vaere bekymret med hensyn til regler og forsikringsansvar.
Avatar billede wjens Guru
16. august 2015 - 16:05 #4
Enig med Arne, det virker men er ikke lovlig installation.
Avatar billede phyxsius Novice
16. august 2015 - 16:26 #5
Nej, men det vigtigste er jo at det virker og helst på en måde hvor jeg ikke får brug for min brandforsikring.

Hvad er alternativet? To maskiner uden jord (Da jeg ikke har jord i mine stikkontakter), det sitrer noget i nallerne når man hiver tøj ud af maskinen.
Avatar billede wjens Guru
16. august 2015 - 17:08 #6
Det lovlige alternativ er at få en elektriker til at lave to stikkontakter med jord, hvor du kan tilslutte maskinerne.
Avatar billede phyxsius Novice
16. august 2015 - 17:38 #7
Ville han kunne lave de 2 stik ud fra 400v stikket, eller ville han blive nødt til at trække alt fra starten?
Avatar billede wjens Guru
16. august 2015 - 17:48 #8
Jeg vil tro at han kan erstatte det store stik med 2 små, men spørg ham inden du sætter ham i gang.
Avatar billede phyxsius Novice
16. august 2015 - 17:55 #9
Hvis han kan trække det fra kontakten så vil det nok blive en fremtidig løsning. Tak for det ; )
Avatar billede frem-ad Professor
16. august 2015 - 18:52 #10
Installatør lavede alt strøm for ca. 3år siden i det nye køkken der, koblede han da opvaskeren på L1 kogepladen på L2 Hot Cooker på L3 og der blev alt da lavet efter reglerne. og det er da det samme spørgsmål med 1 kraftudtag, til flere ting...
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. august 2015 - 19:36 #11
Jeg havde et tilsvarende udtag - alene om sin sikring - Jeg fik lavet 3 stik - nu man var igang - et på hver fase selvfølgelig.