Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 10:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Asus setup af SSD HDD

Asus setup af SSD.
Har skiftet en SSD HDD med en anden, magen til, bare mindre for at lave en prøve install af windows 10.
Men Asus kunne ikke åbne boote HDD. Satte den "gamle" HDD tilbage, men den kunne der heller ikke bootes på.
Prøvede med en Linux Mint Live-CD og den kørte fint og jeg kunne se min Samsung SDD.
Så jeg skriver vel noget forkert i felterne?
Sidder der en Asus mand derude, som vil hjælpe?
http://peecee.dk/upload/view/452524
Avatar billede Blueeyez Mester
19. august 2015 - 10:42 #1
Du kan jo ikke boote på en tom SSD... Du skal boote Windows 10 installations CD/USB hvad end de giver jer af muligheder..
Vil dog klart anbefale Linux ;)
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 10:59 #2
Ingen af de 2 diske er tomme de indeholder begge windows 8.1 og den ene har hidtil kørt udmærket, den anden er en klon af den første.
Jeg har vist ikke forstået hvad jeg skal skrive i setup. Det er et EFI system.
I path for option har jeg skrevet." \EFI\BOOT\BOOTX64.EFI" men om det er rigtigt ?
Det var nu også for at hjælpe en anden bruger. Hun har installerer W10, men kan ikke kommet på nettet. Hendes computer er en Asus, men hverken Asus eller Microsoft vil hjælpe hende. Jeg tvivler på, at det er en manglende driver som er årsagen, derfor ville jeg prøve W10 på min reserve HDD.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. august 2015 - 11:09 #3
Har du ikke en Windows 10 installations cd som kunne tænkes indholdt muligheder for at reparere den installerede Windows 10?

EFI kan jeg på ingen måder li og har ingen gode erfaringer med det.. tværtigmod..
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 11:25 #4
Ingen af diskene har windows 10 install. så langt kom jeg ikke.
Da jeg satte den anden SSD i forsvandt al kontakt til HDD.
Asus starter simpelhen i i Setup hver gang.
Når jeg afprøver diskene i på min Lenovo, bliver de fundet med det samme.
Nej EFI bryder jeg mig heller ikke om. Har den heldigvis kun på Asus, men med de ny computere blive alle belemrede med de system.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. august 2015 - 12:17 #5
#4 Er det så ikke fordi du har lavet ændringer i BIOS? fx deaktiveret secure boot, efi til legacy eller ahci til ide?
(Det er lige de 3 punkter jeg ved der kan forhindre det i at fungere)

Ellers prøv og sæt BIOS til default..
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 12:32 #6
Nej ingen ændring af de nævnte ting En Samsung SSD 840 Evo på 250GB
ombyttet med Samsung SSD 840 Evo på 120GB kræver jo ingen ændring.
Og jeg fatter ikke at det ikke gik uden problemer.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. august 2015 - 13:25 #7
Tænker det skyldes en EFI bug...

Et eksempel er min Dell Inspiron 15" 3000 serie.. Hvis jeg sætter UEFI til legaxy og om til UEFI igen så vil maskinen formatere sig selv og man kan ikke afbryde denne process..
Den er købt med Ubuntu da det var lidt af et kup, man undre sig lidt over at der skal så lidt til i BIOS for at ødelægge ens OS..
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 13:50 #8
På min Asus kan jeg slet ikke forandre EUFI. Har tænkt på at ringe til Asus, men måske får jeg fat i en Inder som er vanskelig at forstå.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. august 2015 - 14:13 #9
tja der er jo ikke så mange muligheder.. Ellers skal det jo være værktøjer som Hirens boot cd eller Ultimative boot cd/dvd.. hvis de da har nogle værktøjer der kan gøre noget..
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 14:34 #10
Hirens er jo udmærket, men der er jo ingen support der fra som kan vide hvad der skal stå under "Path for boot option"
Jeg har lige talt med en Asus mand (dansker) men han vidste det ikke. Har aftalt at jeg ringer igen kl. 13.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2015 - 15:29 #11
Så er den i orden med hjælp fra Usus support. Løsningen var:
Launch CMC enabled
Secure boot disabled
De stod lige omvendt, hvordan det så kunne lade sig gøre?

Tak for din interesse i mit spørgsmål :-)