02. september 2015 - 11:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Disk cloning system/boot disk

Hej eksperter.

Jeg har 2 system / boot diske diske jeg gerne vil have clonet, så jeg kan bruge klonerne i stedet for originalerne.

2 maskiner.

Den ene er en bærbar, hvor jeg skal have skiftet en mekanisk disk ud til en SSD. SSD'en er en smule større end HDD'en.
Bemærk den er krypteret med bitlocker.

Den anden maskine er en stationær, hvor jeg gerne vil clone en mekanisk HDD 3,5" til en SSD 2,5".
Bemærk mindre kapacitet på SSD'en.

Jeg har tænkt på at købe en ICY box cloning station, men så vidt jeg har forstået, kan den kun klone til samme kapacitet.

Det må gerne være betalings software.
Bare det kan klone / migrerer, så jeg kan sætte klonen i og starte op på den uden problemer.
Jeg har mulighed for at boote fra CD/DVD eller USB memory stick.
02. september 2015 - 11:50 #1
Bærbar er Windows 7 enterprise, 64 bit.
Stationær er Windows 10 home, 64 bit.

Hvis windows selv kan klare det, er det naturligvis perfekt :)
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2015 - 12:29 #2
20$ - meget velegnet til at gå ned på mindre disk. https://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

Det er altså hvis din harddisk ikke er opdelt:
Note! - Migrate OS to SSD only transfers partitions that contain the chosen Windows OS and system boot critical files. If you need to migrate your entire system, including all system and data partitions, please use Paragon Drive Copy.
https://www.paragon-software.com/home/dc-professional/ koster 40$

og så et simpelt usb til disk kabel mens du overfører, fx http://www.aldi.dk/aldi_dual_hhd_dockingstation_48_615_3954_18437.html
til 250kr.
02. september 2015 - 13:00 #3
Super :D

Jeg tror jeg går efter Drive copy, og Aldi box'en.

Tusinde tak, lægger du et svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2015 - 13:07 #4
bare luk selv. Jeg har selv drive copy pga dens flere muligheder.
02. september 2015 - 13:19 #5
OK og Tak igen.

Jeg har købt drive copy, og er ved at installere det på den stationære, windows 10 :)

Skulle du fortryde, så læg svar, jeg reservere point til dig.
02. september 2015 - 13:20 #6
Nå, det kiksede, men skulle du ønske point, opretter jeg bare et spørgsmål til dig.
02. september 2015 - 16:10 #7
Så kører den stationære på SSD'en.
Jeg var lige ude og køre en tur, mens den klonede. Så den har sikkert været klar længe.
Slukkede og flyttede kabel, og så bootede den på SSD'en :D

Jeg valgte dog at købe en Sandberg ekstern kasse til 2,5" USB 2 for 160,- i Elgiganten.
Tror det er en fin løsning til mig, så kan jeg have den mekaniske i boxen, og klone jævnligt :D