Avatar billede FuLa Praktikant
07. september 2015 - 11:08 Der er 6 kommentarer

Bevare nul foran tal når der gemmes i Excel

Hej,

Jeg sidder med en case hvor jeg skal sætte ét eller to nuller foran tal i en celle. Arket indholder flere tusinde rækker, hvorfor det ikke er muligt at gøre manuelt. Jeg har forsøgt mig med "=text" formlen i excel, hvilket løser mit problem på den korte bane. Men når jeg gemmer arket i eks. csv format ryger formateringen væk og der mangler igen nuller foran tallene.
Er der nogle råd til hvordan jeg kan løse den?
Avatar billede natkatten Mester
07. september 2015 - 11:30 #1
Benytter mig af en VBA-løsning når jeg har tilsvarende problemer. Hvor mange karakterer skal der være i felterne (inklusive de foranstillede nuller)?
07. september 2015 - 11:35 #2
Du kan ikke gemme foranstillede nuller i et numerisk felt i en csv-fil.
Du kan gemme nullerne i tekstfelter i csv-filen.
Avatar billede FuLa Praktikant
07. september 2015 - 11:44 #3
I den ene kolonne skal der være ét og i den anden skal der være tre.
Avatar billede FuLa Praktikant
07. september 2015 - 11:45 #4
erikjuul, kan jeg så gemme i en txt fil?
07. september 2015 - 11:50 #5
Samme regler for en tekstfil som for en csv-fil.
Foranstillede nuller kun i tekstfelter.
Avatar billede diablo1 Juniormester
07. september 2015 - 12:15 #6
Eller lad være med at gemme de foranstillede nuller
Er det fx cpr numre kan du i stedet formatere kolonnen som brugerdefineret 0000000000  (10 nuller)
Så vil den vise alle cpr numre som 10-cifrede i stedet for at nogle mangler det første nul...