Avatar billede jørn meyer Mester
07. september 2015 - 15:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skift mellem liniar og logoritmisk potentiometer,

Jeg har en strømforsyning 12V - 30V, regulerbar.

Spændingen reguleres ved et potentiometer på 50k
med 100k paralellelt  over de to tilledninger
på midterben og yderben af potentiometeret.

Potentiometeret er mærket 50k B.altså liniær.

Jeg har skaffet et 47K A potentiometer logeritmisk.

Er det tilrådeligt og kan det anvendes i stedet for originalen?
Skal jeg ændre noget i tilkoblingen?

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jørn Meyer
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2015 - 16:45 #1
Der vil jo kun ske det, at indstillingen bliver mindre 'rolig'.
Men hvorfor skal der skiftes ?
Avatar billede jørn meyer Mester
07. september 2015 - 17:27 #2
Det gamle pot-meter er smadret fysisk indvendigt (den løse del er knækket).

Jeg mener at det nogenlunde passer med at forskellen på de to valgte pot-meter størrelser 50k 47K med 100k parallelt over svarer til resultat 33k mod 32k.

Jeg fik at vide, at jeg ikke kunne få et liniært potmeter, så jeg købte et logr.

Jeg kan nu hvor du skriver det se, at netop den pludselige modstandsændring  i forhold til bevævelsen når man skruer på pot-meteret, er ikke den bedste løsning.
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2015 - 19:19 #3
Du har måske været i en dårlig forretning ?
Hvor i landet bor du ?
Jeg vil godt lige kigge hos forskellige leverandører - RS m.fl.
Avatar billede jørn meyer Mester
07. september 2015 - 20:06 #4
Jeg bor i Tørring. Jeg tror leverandøren fokuserede på fysiske størrelse af pot.
Han talte om at der var forskel på varer med ikke vestlig definitioner ...... Han vidste jeg skulle bruge det til en strømforsyning som han selv solgte mig for ca. 20 år siden.
Jeg havde ikke forberedt mig ordentligt, sådan kan det jo gå.
Avatar billede jørn meyer Mester
07. september 2015 - 20:53 #5
Jeg har nu fået en forklaring fra leverandøren, jeg havde misforstået noget.

Det potentiometer jeg fik er lineært,
der skulle gerne stå 47KA på det.
A er lineært B er logaritmisk i vores del af verden,
ude i Asien er det omvendt.

Jo man skal lære hver dag.
Richard Jensen, tak for dialogen. Du får point.
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. september 2015 - 16:49 #6
Derude er der vel en del , der står på hovedet  (i forhold til os ).
Godt du fik klaret problemet. Tak for points.