Avatar billede Kathasch Nybegynder
13. september 2015 - 10:26 Der er 8 kommentarer

Backup død harddisk

Hej alle

Jeg dummede mig for nyligt, ved at tabe min Macbook på gulvet. Det resulterede i at min harddisk døde. Når jeg tænder den begynder den hele tiden at genstarte og kan ikke komme ind på mit skrivebord. Der står der var et problem som gjorde at den var nødt til at starte op igen dette gør den hele tiden. Jeg har en masse vigtige dokumenter på min computer. Så hvis nogen kunne give et svar på hvad jeg skal gøre for at hente alle mine data, så ville jeg værdsætte det enormt meget og i vil redde en stor del af mit liv...:-)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2015 - 11:11 #1
Jeg ved ikke om det er muligt, da det jo er mac, men hvis du kan tage harddisken ud af den eller i det mindste boote op på en Linux live CD fx Ubuntu (Kan os være USB) så kan du måske få adgang den vej.. Jeg er dog meget i tvivl, da OSX vidst kører på et underligt filsystem...

Har OSX ikke noget chkdsk / fsck eller noget?
Fejlsikret tilstand måske?
Avatar billede Kathasch Nybegynder
13. september 2015 - 12:08 #2
Hvordan foregår Linux, har søgt på det, men finder det lidt forvirrende. Hvor kan man købe sådan en cd eller USB fra Linux?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2015 - 12:19 #3
Du kan lave den selv, men jeg ved ikke hvordan det gøres i OSX eller om du får lov at boote op på den på din Macbook...

https://linuxviden.dk/ubuntu/hu

Der er et program der hedder unetbootin. Jeg mindes det os virker i OSX, men da man ikke køber en Macbook for at installere andre Linux systemer derpå, så har jeg ingen erfaring/viden om det...

Derfor hvis du har en pc kan du måske tilgå harddiskens data igennem Linux på en pc.. (En pc er ikke en macbook, men sådan en Windows kører på som standard)
Avatar billede Kathasch Nybegynder
13. september 2015 - 12:24 #4
Skal man downloade Linux på computer? I så fald kan det ikke lade sig gøre, da min computer ikke vil andet end at genstarte sig selv hele tiden :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2015 - 12:46 #5
Det kræver jo en pc...
Som nævnt før.. Er der en chkdsk / fejlsikret tilstand i OSX som du kan tilgå når du starter den op som måske kan få dig ind i OSX og hvie data ud..
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2015 - 12:53 #6
Lad være med at begynde at rode med noget du ikke har styr på!
Du risikerer at gøre skaden større.

Der er virksomheder der specialiserer sig i dataredning:
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/privat/

Husk at købe 1-2 lagringsmedier bagefter, så du kan lave regelmæssig backup af dine data.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. september 2015 - 13:05 #7
kan du ikke fra en pc/ipad se i icloud.com om ikke dine dok ligger der?
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2015 - 13:32 #8
Enig med #6.
Hvis du ikke har kendskab til det, så er der større sandsynlighed for at du gør skaden værre.
Når en disk potentielt er fysisk skadet, så er det begrænset hvad software kan gøre. Der er naturligvis sandsynlighed for at du kan få dele af dine data tilbage, men ligeledes stor sandsynlighed for at skaden forværres under forsøget.

Tag fat på en professionel hvis dine data er vigtige, men forvent også at skulle punge ud for det (5000kr og opefter alt afhængig af skaden er meget normalt).
Udover IBAS (som er de førende på markedet), så findes der en række andre hvis du søger lidt på google. Eks. ved at søge på dataredning:
http://computer112.dk/
http://digitalsupport.dk/
Har kun erfaring med IBAS, så skal ikke kunne sige hvor gode de andre er.