14. september 2015 - 09:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Filtrere saltvand

Er der nogen der kender løsninger i 'husholdnings' størrelser til at filtrere saltvand?  Jeg er, i forbindelse med projekter i Gambia, blevet tildelt et stykke land hvor jeg kan konstruere en bolig og som jeg iøvrigt kan benytte.  Det ligger ned til en sideflod til Gambia floden.  Fordi Gambia floden flyder temmelig langsomt (på grund af tiltagende tørke i Afrika's indre) trænger havvandet ind i floden, som således er permanent salt 100 km op.  I de tørreste perioder trænger saltet op til 200 km ind, men saltet bliver vasket tilbage i regntiden.  Min land ligger godt 150 km oppe i landet, og 'min' flod skulle således have et vist saltindhold i nogle måneder af året.  Jeg spekulerer på at overrisle omkring en hektar land fra floden for at kunne dyrke afgrøder året rundt.  Men det kræver så nok, at jeg afsalter flodvandet en del af året.  Hvordan gør man det i lille skala?  Eller kan det ikke lade sig gøre?  (I så fald kunne et alternativ være at dyrke afgrøder omkring 9 måneder af året, hvilket stadig er mere end dobbelt så længe som den normale regntid.)
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. september 2015 - 13:00 #1
Osmose er min første tanke,-der blev vist et lille eks. på andreas M's rumtur.
Muligheder for anskaffelse - pris/ydelse-forhold m.m. kender jeg ikke, men prøv at Google vandrensning/osmose.
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. september 2015 - 13:15 #2
14. september 2015 - 23:10 #3
richardjensen, tak for søgeordet osmose.  Siden mit første indlæg har jeg lavet nogle beregninger, der måske er helt ved siden af, men som siger mig, at jeg for at overrisle en hektar skal bruge 10 kubikmeter vand om dagen.  Og ved min googlen rundt, begyndende med 'osmose' har jeg forstået, at Danmark er teknologisk førende (hvor er vi dog gode) med vandrensning, herunder afsaltning, til relativ lav kost i relativt små anlæg.  Et dansk firma, Aquaporin, har i 2014 fået internationale teknologipriser.  Danfoss har også været i gang, men har givet op.  Så langs så godt.  richardjensen, læg under alle omstændigheder et svar.

Men jeg har ikke, fra hvor jeg sidder i Belgien, kunnet finde noget konkret om hvorvidt sådanne anlæg markedsføres og hvad omkostningerne er og hvordan de installeres og drives (der er ingen elektricitetsværk der hvor jeg er i Gambia.  Er der nogen der kan hjælpe mig dermed?
Avatar billede bpb Seniormester
14. september 2015 - 23:29 #4
(Ups, du kom mig i forkøbet med nogle få minutter.)

Havvand-til-drikkevand maskiner, baseret på omvendt osmose, markedsføres faktisk.  F.eks. her:

http://www.ampac1.com/seawater-desalination?gclid=CJW-0tGp98cCFcPPcgodY3QMsA

Desværre står der ingen priser.

Men det fremgår, at en Ampac SW5000-LX Sea Water Desalination Watermaker leverer 19 kubikmeter drikkevand pr. døgn.  To millimeter kunstig regn kræver 20 kubikmeter vand pr. hektar.  Fordampningen er sikkert høj i tørtiden, så måske er maskinen i underkanten af hvad du skal bruge.

Jeg har aldrig hørt om, at afsaltet havvand har været anvendt til kunstvanding.  Det er for dyrt, bl.a. fordi energiforbruget er højt.  Afsaltet havvand indgår i den almindelige vandforsyning i lande som Singapore og Saudi Arabien.

Den afgrøde, du har i tankerne, skal, så vidt jeg kan se, være særdeles værdifuld for at økonomien kan løbe rundt.

Måske de andre beboere på stedet har nogle ideer til hvad man kan gøre.  Og dine kolleger fra projekterne i Gambia ved sandsynligvis mere om vand-problemet end jeg gør.
15. september 2015 - 08:14 #5
#4, Omvendt osmose - ifølge den smule jeg har kunnet google mig til er omvendt osmose en af de traditionelle, og dyre, løsninger.  Her er det så, at det danske firma Aquaporin kommer ind med ny teknik baseret på 'forward osmose' som skulle sænke omkostningerne betydeligt.  Det ser desværre ud til, at det vil vare nogle år før der kommer produktions modeller på markedet.  Men de sælger laboratorie modeller, som velsagtens er beregnet til, at andre kan deltage i udviklingen.  Jeg ser en model der, med pumpe, koster omkring 9000$ og som er så lille, at man kan tage den med i kufferten og som vist nok kan rense op til 3 liter vand i minuttet (deres specikationer er lidt kryptiske, og jeg finder heller ikke oplysninger om energiforbruget).  Jeg spekulerer på at søge yderligere oplysninger (hvis de vil snakke med en amatør som mig) med henblik på at skaffe en og eksperimentere med den i Gambia.  Hvis der virkelig ad åre kommer rimeligt billige løsninger ville det være af stor betydning for det land der har masser af vand men af ringe kvalitet.
Avatar billede bpb Seniormester
15. september 2015 - 09:00 #6
Lyder som en rigtig udmærket ide.

Og på den måde får man mere kontrol over, hvad det vand, man kunstvander med, skal indeholde.

Måske kan man løse et klassisk problem:  Den smule salt, der er i fersk flodvand, bevirker nogle gange, at jorden i tidens løb bliver tilsaltet som følge af kunstvanding.  Men det gælder vel nok mest i lande, som ikke har en regntid.
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. september 2015 - 10:20 #7
Måske lidt 'georggearløs-ide': Er det muligt at lave en lille sø til opsamling/lagring af saltfattig vand ?
15. september 2015 - 11:21 #8
Mener du opsamle overskydende regnvand i regntiden?  'Rainwater harvesting?' Eller fylde med flodvand efter regntiden hvor vandet endnu er fersk?  Det skal nok være en pæn stor sø hvis det skal batte noget, og bunden skal dækkes med beton eller noget for at vandet skal blive der.  Men det er da en tanke at tage med.

I Guinea Bissau installerer man regnvands tanke til husholdninger, se http://www.degevuldewaterkruik.nl/ .  Men der har de en længere regntid end i Gambia.  Jeg har set, på skiferie, at man opsamler smeltet sne i nogle store huller dækket med sort plastic der ligger højt oppe og som man vist nok bruger til snekanonerne.
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. september 2015 - 22:51 #9
Nu kender jeg slet ikke terræn/jordbund på stedet. En lille opdæmmet lavning kan rumme overaskende  mængde regn/flod-vand,
hvis altså bunden er tæt !
Tætning med cement tror jeg vil være for bekostelig og uholdbar, men måske med ler eller tilsvarende, hvis noget sådant er tilgængelig.
17. september 2015 - 07:43 #10
Det er i hvert fald noget jeg skal undersøge.