Avatar billede dsj1972 Juniormester
18. september 2015 - 11:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

MS access angivelse af hyperlink sti

Hejsa,

Jeg er i gang med at oprette en lille database, med formularer til at indskrive alle vores data, således vi kan få bedre overblik.

Men er gået lidt i stå, ved at jeg for det første er ved at blive vanvittig over at man skal klikke eller skrive sig igennem hele stien til et hyperlink, man kan endda ikke engang få lov til at skrive netværks stien, hvis den pågældende mappe er mappet som netværksdrev. ER der virkelig ikke nogen mulighed for at angive hvor i hierki sti skal starte, således man måske kunne nås med at skrive fil navn ind.

Forklaring:
Jeg har en mappe på nas drev, med .pdf tegninger og er så ved t lave en vare liste, hvorved jeg vil linke til tegninger, ved angivelse af tegnings navn.

Da jeg ikke kunne finde noget, tænkte jeg at jeg ville prøve og optage en macro og se om jeg ikke kunne lave en automatisering der. Men det ser heller ikke ud til at der er den mulighed i Access. Er der nogen som har et forslag her???
Avatar billede dsj1972 Juniormester
18. september 2015 - 11:31 #1
bruger for resten ms office 2010, men har også office 365, hvis det kan give nogen fordel.
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2015 - 15:00 #2
Not sure I understand what your problem is.

Try explaining in more detail please.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 11:09 #3
Undskyld svartid.

Mit problem er at jeg skal indskrive en masse varer ind i Access, hvor jeg til hvert emne har en beskrivelse og et felt med link til en pdf fil.

Det er netop det felt med link til PDF fil der iretere mig at man ikke har mulighed for:
1: angive stien til mappen med netværks drev, således at den er ens på alle maskiner? f.es \\nas-drev\kunde\pdf\*
hvor * så er den mappe det altid starter når man indskriver, således man kun behøver at indskrive filens navn  eksempel.pdf i feltet link

2: denne var ikke vigtig, men dog savnede også lidt den macro optage funktion der er i Excel, således man havde mulighed for at lave nogle gode vba funktioner, er dog godt klar over at access bruger mere end et programmerings sprog, men syns dog godt man kunne have lavet det, for det kan sikkert sagtens lade sig gøre.

Korte og lange, det som jeg ønsker er at kunne forkorte den indskrivnings tid det tager at indskrive vare emner, særligt link
Og ønsker at kunne bruge netværks sti således at det er det samme sted uanset hvilken maskine der indskrives fra på netværk.

Hvis man så bare kunne angive et sted under indstillinger eller lign. at der altid skal starte fra \\nas-drev\kunde\pdf, således at man ikke skal klikke sig frem til det hver gang.

Håber det gav lidt mere forståelse, ellers så spørg
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 11:12 #4
P.S

Jeg har intet imod at kaste mig ud i lidt vba/macro skal dog bare have hjælp til det. Klare det fint i Excel og Word, men kan se at det er en smule mere langhåret i access, så skal lige have forståelsen for det hen af vejen.
Avatar billede terry Ekspert
21. september 2015 - 12:13 #5
I dont see why it isn't possible to have a link to PDF which is same on all machines.

This is an example which shows it can be done.

Function OpenPDF()
Dim filePath As String
Dim fileName As String

filePath = "\\SHUTTLE\TerrySvc"
fileName = "Test.pdf"

FollowHyperlink filePath & "\" & fileName

End Function

So in the dB you would have the file name "Test.pdf" and the path is always the same for all files.
Avatar billede terry Ekspert
21. september 2015 - 12:36 #6
Here you can find a simple example of how to use MS Office File Dialog. In the code you can alter the start folder and other default information.

When it creates the hyperlink you only see the file name, but full hyperlink is saved in dB.

http://bytes.com/topic/access/answers/917602-hyperlink-default-folder
Avatar billede terry Ekspert
21. september 2015 - 12:38 #7
In the example I gave I dont use a hyperlink to open file but could still use the File Dialog to get file names into dB.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 13:02 #8
hej terry,

Tak for dit svar, som jeg læser din kode, så tror jeg du måske ikke helt har forstået mig, men jeg kan jo tage fejl. Som jeg læser det så bliver sti og filnavn det samme for alle varer

jeg kan ikke helt se hvordan man med din kode kan vide at når man kommer til feltet "tegnings fil" så skal der indtastes sti og filnavn (filnavn er så forskellig for hver vare.

Men jeg har en formular som jeg bruger til at indskrive alle disse varer ind med, så hvis man på en eller anden måde kunne angive inde i formularen under feltet "tegnings fil" at der skal den bruge den i kode fast satte sti og så man selv i feltet "tegnings fil" angiver det filnavn som link skal pege på¨.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 13:11 #9
Hov havde ikke set du havde skrevet flere kommentar, kigger det lige igennem og vender tilbage.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 13:33 #10
Hey that could Work,

hvis jeg smider en kommando knap ind så er den jo næsten lige til benet, hehe lækkert.

Tror lige jeg vil prøve, vender tilbage.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 14:21 #11
terry,

Dit forslag med eksempel i #6 virker perfekt, endda bedre end jeg havde forestillet mig. eneste jeg skulle var at oprette en kommando knap og ændre navne her og der.

Kan varmt anbefale andre denne model.

smid lige et svar!!
Avatar billede terry Ekspert
21. september 2015 - 14:47 #12
Great to hear you could get it to work.
Avatar billede terry Ekspert
21. september 2015 - 15:03 #13
thanks
Avatar billede dsj1972 Juniormester
21. september 2015 - 16:44 #14
Er mig der takker  :)