Avatar billede kitogmartin Nybegynder
12. oktober 2015 - 12:15 Der er 5 kommentarer

Køb af NAS

Hej,
Jeg står og skal bruge NAS, men synes det er en jungle for at finde ud af, hvilken en som er bedst egnet.

Budget: Ca. 3500 kr.

Den skal bl.a. kunne gøre et program som hedder ArcGis og den skal derfor gerne køre windows som OS.

Ram: 8gb ram (og gerne kunne upgrades til 16 GB senere hen).
CPU: i5 eller i7
Bays: Min. 4
Netværk: Trådløs

Jeg kan ikke have en alm. pc'er stående og kører 24/7, da den sluger for meget strøm, fylder for meget og larmer.
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2015 - 12:41 #1
Det lyder mere som en dedikeret server end NAS du er ude efter hvis ArcGis skal afvikles lokalt.
Er de 3500kr inkl. al hardware samt OS? For så er det relativt lavt sat umiddelbart.
Foruden ArcGis, hvad skal der ellers være af services?
Hvad med størrelse? Er det lige meget, eller skal den være så lille som muligt?
Avatar billede mjansen Seniormester
12. oktober 2015 - 12:52 #2
Hvis du vil have en NAS er det bedste der finders synology!

men lyder somom du vil have en dedikeret server som chalde skriver...
Avatar billede kitogmartin Nybegynder
12. oktober 2015 - 12:58 #3
Den skal helst være så lille så mulig, da den bare skal stå herhjemme.
Jeg har 4 diske, men mangler så resten.
Ellers skal den bare fungere som alm. storage til mediefiler, backup og lign., så man kan afspille musik og film.
Hvis budgettet hæves til 5000 kr. hjælper det så på mulighederne?
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2015 - 13:37 #4
Umiddelbart lyder 5000kr en del mere plausibelt:
Et mini-itx/micro-atx kabinet = 500-1000kr (budget - highend)
Mini-itx/micro-atx board = 700-1500kr (budget - highend)
Cpu = 1500-2400kr (i5 - i7)
Ram = 500-1000kr (8 - 16 gb)
PSU = 400-800kr (budget - highend)
Køling = 0-500kr (stock - highend)
OS = 700kr (windows 7,8 eller 10 burde kunne klare det)

Så umiddelbart ville det kunne gøres for mellem 4300-7900kr.
Avatar billede chalde Seniormester
12. oktober 2015 - 13:45 #5
Mht. strøm, så kommer du ikke uden om at den kommer til at bruge det samme som en "almindelig" maskine når du skal bruge den til almindelige opgaver.
Hvis du vil ned i strøm, så vil det koste mere, da low-power CPU'er koster en del mere.

Et alternativ kunne være, en Intel NUC, Gigabyte BRIX eller anden barebone/micropc og et eksternt usb3/esata lagringskabinet til storage.