Avatar billede micknt Praktikant
20. oktober 2015 - 00:40 Der er 8 kommentarer

Køb ny router - eller ligemeget?

Hej

Jeg er interesseret i at optimere mit interne kablede netværk, så f.eks. data fra min PC til min NAS bliver hurtigere at overføre.

Jeg er ikke så opdateret på router-fronten, men vil det hjælpe
at købe en ny router der skaber et "gigabit-network" - eller betaler man bare for en masse wireless-optimering? Har LAN ikke noget at sige i den sammenhæng?

Jeg skriver, da jeg synes dataoverførsel internt på netværket er en smule langsomt, men har nu bestilt CAT7-kabler til at udskifte al kabling mellem de forskellige enheder. Men hvis routeren er en flaskehals, bør man måske udskifte denne - hvis det har noget at sige..?

Mvh.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2015 - 08:59 #1
Hvad har du nu? Producent/model, samt eventuelt øvrigt udstyr (switch)?
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. oktober 2015 - 11:08 #2
Det er jo i hvert fald vigtigt at hvis du køber en router der er hurtigere, så skal også dit andet netværksudstyr understøtte den hurtige hastighed, da de ellers bliver flaskehals. Dvs. dit NAS og dit trådløse netværkskort i din pc, skal have samme hastighed.
Avatar billede micknt Praktikant
20. oktober 2015 - 17:47 #3
Hej igen - tak for svar. Her kommer lidt info:

Routeren er en CISCO Linksys E25000:

http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/Linksys-E2500-Advanced-DualBandN-Router-2287499.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKEAjwzJexBRCa_pGo8IK0ilASJABfGldbht4XW0IgLtu_LhKjtRhx1ng3eqxBnGoaUaJS1gU0QBoCt-jw_wcB

Min NAS er en Netgear ReadyNAS duo2:
http://www.readynas.com/?p=6167

I min PC har jeg et Broadcom 802.11n-netværkskort.

Kan I se ud fra de specs hvor flaskehalsen kan sidde?

NB: Jeg kigger kun på den kablede forbindelse.
Jeg har netop udskiftet alle kabler til CAT7, men
overførselshastigheden er stadig kun 10MB/sek fra PC til NAS og omvendt.

Mvh.
Avatar billede micknt Praktikant
20. oktober 2015 - 19:01 #4
Sorry, det var min trådløse forbindelse jeg henviste til i min PC.
LAN-forbindelsen er Realtek PCIe Family Controller.
Forbindelseshastighed: 100 Mbps
MTU: 1500 bytes.

Så det kan vel ikke være den, der flasker det?
Avatar billede micknt Praktikant
20. oktober 2015 - 23:35 #5
... Og der har jeg vel svaret?

Forbindelseshastighed i routeren: 100 Mbps
Dvs. Så kan der her overføres max 12,5 MB/sek., men den
ryger ned på omkring 10MB/sek pga signal-interferens,
små-flaskehalse og andet smuds.
Avatar billede chalde Seniormester
21. oktober 2015 - 08:23 #6
Hvis din PC er af bare nogenlunde nyere dato, så har den med al sandsynlighed gbit. Din NAS har også gbit.
Men din router har kun 100mbit, hvilket betyder at alt der er tilsluttet den direkte, vil ryge ned på 100mbit og den er derfor flaskehals.

Du har 2 muligheder:
- ny router med gbit
- switch med gbit

Den billigste løsning er switchen (kan klares for 1-200kr for en lille 5-8 port).
Den tilsluttes router og alt andet udstyr tilsluttes switch. Det er kun trafik der skal forbi routeren der vil blive begrænset til 100mbit, dvs. al intern trafik mellem enheder tilsluttet switchen, vil kommunikere med gbit. Enheder der kommunikerer via wireless, vil ligeledes blive begrænset til 100mbit hvis det skal forbi router, men i praksis kommer et 300mbit wireless setup ikke derop.
Så medmindre du får internet på over 50mbit (og i øvrigt er tilfreds med routerens funktioner), så ville jeg gå efter switchen.
Avatar billede micknt Praktikant
22. oktober 2015 - 00:08 #7
Hej chalde -> tak for svar.

Det var lige den slags løsningsforslag, jeg havde håbet på :-) Havde ikke tænkt tanken om muligheden for at smide en switch ind.

Men kan det lade sig gøre? (Måske har jeg misforstået) For hvis jeg tilslutter en 1 gbit-gearet switch direkte på routeren, som du skriver,  vil den så ikke allerede være på den forkerte side af flaskehalsen, hvis routeren er første led i kæden, og kun kan levere 100 kbit ud af sine LAN-porte?

En anden ting, enheder der så kommer til at kommunikere wireless, de vil vel agere inden for et andet netværk, i og med de er tilsluttet den tilbagestående routers WAN. Vil der ikke opstå problemer med at kommunikere på tværs, eksempelvis LAN til WAN og omvendt?

Mvh
Avatar billede micknt Praktikant
22. oktober 2015 - 00:24 #8
Hmm.. se måske bort fra mit sidste spørgsmål, for hvis routeren er 1. led, vil den vel selvfølgelig være "hovednetværket" uanset en tilsluttet switch.