Avatar billede manutddp Nybegynder
28. oktober 2015 - 16:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sum.hviser

Hej

Jeg har en pivottabel med følgende:
Kolonne A: Land (rækkenavn)
Kolonne B: Måned (rækkenavn)
Kolonne C: Omsætning (værdi)

Når jeg i et andet ark prøver at hente nogle tal fra pivottabellen med en sum.hviser funktion har jeg problemer med måned kolonnen.

Eksempelvis vil jeg gerne summere alt omsætning på månedsnummer 6 eller derunder, ved at skrive dette kriterie i sum.hvis: "<="&6

Det fungerer desværre ikke, da den i pivottabellen opfatter månedskolonnen som tekst og ikke tal. Kan jeg gøre noget i min funktion?
Avatar billede kabbak Professor
28. oktober 2015 - 18:41 #1
"<= 6"
Avatar billede manutddp Nybegynder
29. oktober 2015 - 07:31 #2
Nej det virker desværre heller ikke...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. oktober 2015 - 07:56 #3
Hvis du har data i C1:C10 så måske:

=SUMPRODUKT((C1:C10<="6")*(C1:C10))
Avatar billede manutddp Nybegynder
29. oktober 2015 - 09:02 #4
Det synes jeg heller ikke at have held med. Det er ikke sådan at du vil kaste er hurtigt blik på mit ark?
29. oktober 2015 - 09:18 #5
Du kan uploade til f.eks. gupl.dk
Avatar billede manutddp Nybegynder
29. oktober 2015 - 09:46 #6
hehe har prøvet et par gange nu med en meget lille fil. Det tager meget lang tid, der bliver ved med at stå "sender".
Er der evt. en anden upload mulighed?
29. oktober 2015 - 09:59 #7
Avatar billede manutddp Nybegynder
29. oktober 2015 - 10:07 #8
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. oktober 2015 - 10:19 #9
Hvorfor bruge en tjeneste der kræver registrering når for eksempel www.gratisupload.dk fungerer så aldeles upåklageligt uden nogen form for registrering?
29. oktober 2015 - 10:36 #10
Denne giver det ønskede resultat:
=SUMPRODUKT(($E2:$E14)*($A2:$A14="Tyskland")*($B2:$B14="6000")*($C2:$C14="PL")*($D2:$D14<="6"))

Data i B-kolonnen er også tekst - derfor anførselstegn omkring (samme problem som i D-kolonnen.

Har du overvejet en konvertering til tal-format. Det vil gøre mange ting langt lettere for dig.

Det er en meget dårlig ide, at benytte hele kolonner i denne type formler. Jeg har ændret til de anvendte celler, hvilket giver en langt hurtigere beregning. Kan evt. sættes til 100, 1.000 eller hvad der nu er relevant i den aktuelle formel.

#xl-Entuhusiast:
Hvis du læser kommentarerne vil du se at brugeren har problemer med at anvende gupl.dk!
29. oktober 2015 - 10:38 #11
... desuden kræver tinyupload.com ikke nogen form for registrering.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. oktober 2015 - 10:54 #12
erikjuul

Der må vel være noget jeg helt misforstår, men når jeg klikker på det i 8# givne link bliver jeg mødt af følgende meddelelse:

You need to sign up to Download
Avatar billede manutddp Nybegynder
29. oktober 2015 - 10:55 #13
Hej Erik

Super tak - den var rigtig fin.

Jeg kan desværre ikke konvertere til tal, da det står som rækker i en pivottabel, der opdateres automatisk.