Avatar billede Asraa Nybegynder
12. november 2015 - 21:25 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til programmering

Hej alle,

Jeg går på tredje år på Molekylær Medicin og har lige for tiden kurset Anvendt programmering. Mit problem er at jeg overhovedet ikke kan forstå noget af det. Det vil bare ikke inde i hovedet. Det er anden gang jeg tager kurset. Jeg vil så gerne bestå kurset men er så ked af det af jeg ikke kan forstå det :( Derfor vil jeg lige høre om der er nogen herinde der kunne hjælpe med det en gang imellem ? :/

Jeg takker mange gange på forhånd

hilsen Asraa
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2015 - 22:16 #1
Du kan altid stille konkrete spoergsmaal herinde.

Hvis du beskriver opgaven, viser den kode som du har skrevet og forklarer praecis hvad der ikke virker som det skal (helst inklusive diverse fejlmeddelser), saa faar du nok nogle gode svar.

Og jeg vil mene at det er langt nemmere at laere Python programmering end molekylaer medicin.

:-)
Avatar billede Asraa Nybegynder
12. november 2015 - 22:38 #2
Arne det er langt nemmere at lære molekylær medicin haha kommer aldrig nogensinde i mit liv til at forstå programmering. Men tak for dit svar og forslag.
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. november 2015 - 08:29 #3
#1 Jeg er nu helt enig med Arne_v (han er nu også en klog mand)

Asraa: Hvor går du galt?
Er det det helt simple som:

text = "Hello world"
print text

eller kontroller ala:

if text:
  print text
else:
  print "Hmm, hello anyway"

Eller loops, imports etc...

Dit spørgsmål er jo "godt", men det fortæller bare meget lidt om hvor du går død.

Så lidt flere info, så skal vi på eksperten nok få dig skubbet i gang.
Avatar billede Asraa Nybegynder
13. november 2015 - 12:06 #4
Jakob jeg vil mene at jeg kan det simple, men lige så snart jeg får til opgave at skrive en kode der returner noget, så går jeg i sort. Fx så har jeg den her opgave jeg skal have lavet:

Make a function called celcius2fahrenheit that takes one argument (a float). The function should return the corresponding degrees in fahrenheit so you can use it like this:

celcius = 37.8
fahrenheit = celcius2fahrenheit(celcius)

Make two versions of the function: one long one where the task is split into many statements; and a short one that you try to make as short as possible (maybe only holding a single statment).
Avatar billede Asraa Nybegynder
13. november 2015 - 13:04 #5
Jeg har fundet ud af det !! Ej hvor er det en dejlig følelse :i Fik lavet hele den opgave selv :D
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. november 2015 - 13:39 #6
Det kunne laves som noget ala dette:

def c2f(celsius):
  _factor = float(9) / float(5)
  return celsius * _factor + 32

def f2c(fahrenheit):
  _factor = float(5) / float(9)
  return (fahrenheit - 32)  * _factor

Ved ikke lige om de kan kaldes lange eller korte. :o)
Avatar billede Asraa Nybegynder
15. november 2015 - 22:01 #7
Nu har jeg problemer med den her:

Define a function called "all_equal" that takes five arguments and returns True if all five arguments have the same value and False otherwise. The function should work with any input.

for at definere funktionen har jeg skrevet:

deff all_equal(a, b, c, d):

og så ved jeg ikke ligesom ikke rigtigt hvordan jeg skal komme videre.
Avatar billede Asraa Nybegynder
15. november 2015 - 22:08 #8
def all_equal(x , y):
    if x == y:
        return True
    else:
        return False

print all_equal(5,5)

Jeg har lavet det her, hvilket giver True når jeg kører den. Men hvordan kan jeg lave den med fem argumenter og ikke kun 2 ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. november 2015 - 22:18 #9
Hvad med:

def all_equal(a, b, c, d, e):
  return a == b == c == d == e

Nu er jeg ikke den store python haj, så om det kan laves mere pythonic...
Det kan det jo nok. :)
Avatar billede Asraa Nybegynder
15. november 2015 - 23:18 #10
Jep ! Det fungerede :D ! Tusind tak.
Avatar billede Asraa Nybegynder
19. november 2015 - 13:32 #11
Kan jeg få hjælp til den her?

Comparing two sequences

First we need to write some code that compares two sequences so we can compare our HIV sequence to each of the HIV sequences in the database. Write a function pairWiseDifferences(sequence1, sequence2) that computes the proportion of bases that differ between two DNA sequences of the same length. sequence1 and sequence2 are strings. Example usage:

d = pairWiseDifferences('AGTC' 'AGTT')
print(d)
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. november 2015 - 15:35 #12
Ved ikke om noget ala dette kunne bruges:

def pairWiseDifferences(seq1, seq2):
  if len(seq1) != len(seq2):
    return False

  diff = {}
  for key, val in enumerate(seq1):
    if val != seq2[key]:
      diff[key] = val
  if diff:
    return diff
  else:
    return True

s1 = 'AGTC'
s2 = 'AGTT'

d = pairWiseDifferences(s1, s2)
print d
Avatar billede Asraa Nybegynder
21. december 2015 - 19:08 #13
Kan du hjælpe mig med den her måske :

Given: A DNA string s of length at most 1000 nt.

Return: Four integers (separated by spaces) counting the respective number of times that the symbols 'A', 'C', 'G', and 'T' occur in s.

Jeg kan kun finde ud af at lave den med dictionaries.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. december 2015 - 11:00 #14
I stedet for jeg opfinder koden til dig, tror jeg du kan finde alle dine svar her: https://github.com/mtarbit/Rosalind-Problems
Avatar billede Asraa Nybegynder
23. december 2015 - 17:35 #15
Ej tusind tak ! Hvordan kunne du finde løsningerne til opgaverne på Rosalind? Jeg kiggede ellers hele deres hjemmeside igennem
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. december 2015 - 17:49 #16
Jeg søgte på din opgave beskrivelse på google. :)
Nu skal jeg jo ikke bestemme hvordan du gør, men jeg håber ikke du "bare" laver 1:1 kopiering af løsninger, så lærer du ikke noget.
Avatar billede Asraa Nybegynder
23. december 2015 - 18:11 #17
Nej nej det lærer jeg ikke noget af. Men det er ret med løsningsforslag hvis man nu er på bare bund til at komme videre. Mange tak :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. december 2015 - 19:10 #18
Selv tak. Du får lige et svar, hvis du mener det er tid til at lukke. :)
Avatar billede Asraa Nybegynder
23. december 2015 - 22:25 #19
Undskyld hvad mener du? :) Jeg er ny her.
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. december 2015 - 22:33 #20
Når du mener du har fået det rette svar, så trykker du på "accepter svar"
Og vælge de brugere der har givet korrekt svar.
Avatar billede Asraa Nybegynder
24. december 2015 - 00:39 #21
hmm jeg kan ikke se nogen steder hvor der står 'Accepter svar' :I
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. december 2015 - 10:04 #22
Du klarede det. :)
Takker for point