Avatar billede fkj Juniormester
07. december 2015 - 12:35 Der er 15 kommentarer

Hvordan formatteres SSD M.2 disk i ny PC uden operativsystem

Jeg er ved at bygge en NUC med SSD harddisk hvorpå jeg vil installerer Win 7.

Win 7 skal installeres fra en BOOT USB og denne er klar.
Under installation kommer installationen og sige den ikke kan fide et drev at installerer på og det skulle så være SSD'en.
SSD'en kan ikke ses i BIOS.

Leverandøren af SSD'en siger at dette kræver en formatering men hvordan gøres dette når Windows ikke kører endnu på NUC'en?

Kan det gøres fra commando promt som kan states un boot proceduren?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2015 - 13:29 #1
du kan tage kortet ud af maskinen og formatere drevet via usb på en anden maskine

et bud
Avatar billede fkj Juniormester
07. december 2015 - 13:47 #2
Det har jeg overvejet men kan ikke finde et USB interface til dette.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2015 - 14:50 #3
Avatar billede fkj Juniormester
07. december 2015 - 15:37 #4
Ja men om denne passer til et M.2 interface er mig lidt uklart.
Men kan måske anvende kommandoen "DISKPART" til formatering.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2015 - 17:57 #5
Er der indstillinger for ahci (advanced host controller interface) i BIOS?

De skal måske stå aktiveret for at den kan se ssd disken hvis de er der
Avatar billede fkj Juniormester
07. december 2015 - 21:55 #6
achi er indstillet. diskpart kan ikke se andet en min bootbare usb så giver nok snart op.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2015 - 22:16 #7
Hov. Fik ikke læst din indledning rigtigt.
Harddisken sidder på pci porten må den vel gøre?

Har slet ikke erfaring med om en computer kan boote på sådan en disk??

Problemet er måske så at den mangler en driver den skal loade op på under installation for at disken bliver synlig.
Det kunne man før i tiden med F6 i starten når man installerede.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2015 - 22:30 #8
så lige den video her:
https://www.youtube.com/watch?v=No-ct8pQcIg
Der tales om noget der hedder CSM, som skulle være det modul som disken sidder i.
Denne skal være aktiveret for at disken bliver synlig.
Håber det kan hjælpe dig på vej
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2015 - 07:23 #9
Ssd diske skal ikke bruge driver
Der findes ssd drev der bruger grafikrporten
De skal bruge driver

Du kan lade strømmen være sat til og tage usb kablet og sætte i en bærbar
Du skal blot huske at der er ingen strøm på mens du roder med disken
Avatar billede fkj Juniormester
08. december 2015 - 09:41 #10
220661:
Der er ingen problemer med at boote på en USB stick. Problemet er i starten af Windows 7 installationen hvor det bliver spurgt om hvor operativ systemet skal installeres.
Her er der ingen disks at vælge immellem.
SSD er monteret i et SATA slot i NUC'en. men kan ikke ses hverken i BIOS eller hvis jeg køre DISKPART.

Nu tror jeg jeg vil forsøge at installere Win 7 på en mekanisk disk, HDD, for at se om der efter en installation er muligt at komme i kontakt med SSD'en.

Men forslag modtages stadig gerne.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2015 - 10:40 #11
det kan være en defekt ssd disk men tror det ikke

partitionen på disken er nok bare ikkre i orden

når du bootter op så fjern partition c og opret en ny på størrelse
det kunne være det

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2015 - 10:41 #12
partionen
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2015 - 10:54 #13
en ssd disk er ikke stort anderledes end en normal hardisk
den er bare hurtigere men også lidt mere sart
du skal ikke defragmentere den fordi det slider på den

har selv en intel 520 series 180 gb på min og det er faktisk den bedste jeg indtil nu har haft
samsung disk måtte kasseres

man kan komme ud for at den låser sig og så kan du bruge linux baserede programmer til at fjerne og oprette en ny partion på den

http://gparted.org/livecd.php

har du ikke en ven der har en pc du kan sætte den i

systemet er sådan set den samme med ssd drev

https://www.youtube.com/watch?v=vQHH0B6XaxY

m.v.h
Avatar billede fkj Juniormester
08. december 2015 - 11:03 #14
treatminice:
Problemet er at jeg overhovedet ikke har set SSD'en på maskinen, ligegyldig hvad jeg har forsøgt.
Har nu bestilt en USB kasse med M.2 interface. Så må vi se om det hjælper.
Avatar billede valsbol Seniormester
20. februar 2016 - 21:04 #15
Jeg tror jeg har samme problem. Har lige købt Sandisk Ssd450gb, med den viser sig ikke i explorer. Jeg har tilsluttet den til min pc med en usb adapter, der kan tage både Sata og Ide diske Der findes dashboard specielt til Sandisk ssd og der kan jeg se min ssd. Men der står, at den mangler allokering. Det betyder vel formatering. Men her stoppe mine muligheder, for hvordan formaterer jeg, når drevet slet ikke viser sig.
Undskyld, hvis det ikke er her, jeg skal klage min nød. Hvis det er forkert, vil jeg oprette et nyt spørgsmål. Men tak, hvis nogen kan hjælpe