Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 12:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

SSD-disk optimering nødvendig?

Jeg kører Windows 8.1 på et SSD-drev.

Når jeg går ind i det som hedder "Optimer drev", kan jeg se at optimering er slået til.

Mit spørgsmål er nu, betyder dette kun at Trim er slået til, eller er der risiko for at Defragmentering også er slået til?

Der er KUN mulighed for at vælge Optimer drev.

Jeg håber at dette kun betyder Trim drev.

Det underlige er, at jeg ikke kan vælge "Analyser" drev. Men dette betyder måske netop at windows selv har regnet ud, at der ikke skal defragmenteres, eller hvad?

Jeg håber nogle ligger inde med svaret :)
Avatar billede groenaert Novice
11. december 2015 - 12:25 #1
Det er desværre det samme som defragmentering. Så det er en rigtig god idé, at deaktiverer dette.
Så vidt jeg ved, håndteres Trim af firmwaren til drevet.

Mvh.
Grønært.
Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 12:36 #2
Mange tak for afklaringen. Det er da mystisk hvordan den er blevet aktiveret. Kan jeg mon slette den funktion helt?

Læg gerne svar for point.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2015 - 13:09 #3
hvorfor mener i defragmentering er en dårlig ide??
Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 13:32 #4
Det er fordi jeg har SSD-drev i min computer. Og SSD drev bør aldrig defragmenteres. der skal Trim funktionen bare være slået til.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2015 - 13:36 #5
Man skal aldrig defragmentere en SSD, det slider på den uden at det gavner. En SSD biver ikke fragmenteret lige som en mekanisk Sata disk. Men AHCI skal nødvendigvis været slået til i bios for at en SSD kan slette og genbrugen pladsen rigtigt.
Jeg har en Samsung Evo SSD, der følger et program med som hedder Magican. Optimering her betyder optimering af ydelsen og ikke defragmentering.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2015 - 13:39 #6
#3 Defragmentering "slider" unødigt på disken.

Det er almindelig kendt at ssd producenterne anbefaler at slå defragmentering fra.
Disken er jo så hurtig alligevel, så du vil sandsynligvis ikke mærke forskel om den er defragmenteret eller ej.
Det må være grund til at de anbefaler man ikke gør det.
Avatar billede groenaert Novice
11. december 2015 - 13:39 #7
Gupe: Læs evt. denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/952053

Jepzen: Jeg er ikke sikker på, at du kan slette funktionen, men du burde kunne deaktiverer den.

Mvh.
Grønært.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2015 - 13:39 #8
Nå fik ikke opdateret før jeg skrev. Men er helt enig i synspunkter fra #5
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2015 - 13:45 #9
Går man i denne computer og højreklikker på c drev kan man vælge egenskaber og finde vedligeholdelse der.
Herinde kan denne deaktiveres for de drev hvor ssd disken er på.

Man kan måske også finde en måde at deaktivere det helt på i Windows for alle drev, og lade evt Defraggler køre defragmentering på de drev der kan tåle det. Det burde kunne køres fra planlagte opgaver.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2015 - 14:15 #10
Sådan kører min SSD.  Tryk for større billede.
http://peecee.dk/upload/view/455374
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2015 - 14:45 #11
ØV! Jeg skrev forkert i linket. Der skulle stå AHCI.
Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 15:06 #12
Mange tak for alle svarene. Nu er jeg dog blevet en kende forvirret. Det ser ud til at jeg alligevel trygt kan slå optimering til, da der ifølge linket står at der ikke defragmenteres, selvom optimering er slået til. Jeg vil jo ikke slå optimering fra så, hvis det kan gå ud over andre slags optimering. Er AHCI det samme som Trim?
Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 15:16 #13
Der er ikke noget som hedder vedligeholdelse når jeg højreklikker på C og går ind i egenskaber.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2015 - 15:22 #14
#13 Det er korrekt. Jeg skrev forkert. Det hedder jo optimering, og det kunne jeg se på den anden pc jeg har. Men den kører jo også med almindelige harddiske.

På min pc jeg skriver på her, er der også en ssd disk i, og jeg kan slet ikke starte defrag på disken. Så den er blevet fravalgt ved installation. Superfetch som kører vedligehioldelse er ligeså sat til manuel opstart i tjenesterne. Så jeg vil tro indstillignerne er korrekte for min disk.
Beklager lige forvirringen :-)
Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 15:28 #15
Mange tak for svar. Jeg slår optimering til igen :)

Jeg har også fundet vej frem til defrag-programmet/filen på min computer,
og når jeg klikker på den specifikke fil, så sker der intet.

Så den er defrag-sikret ser det ud til.

220661, vil du også have point, så læg et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2015 - 15:35 #16
Springer over, ellers tak.
God weekend :-)
Avatar billede jepzen Nybegynder
11. december 2015 - 15:46 #17
Lige over :)
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2015 - 16:53 #18
Windows finder selv ud af, at din computer har en SSD.