Avatar billede trinetrunten Novice
15. december 2015 - 18:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Indsætte ny harddisk og installere Windows 7

Hej

Jeg er virkelig newbie på dette område og søger derfor råd her.(Gerne i klartekst for dummies).

Jeg har overtaget en crashet bærbar, som jeg vil forsøge at få op at køre igen. Det er en Compaq Presario Cq57. Den har kørt Windows 7 Home Premium.

Den er helt død - der er kun sort skærm og harddisken klikker.
Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, så er harddisken "død", så jeg har købt en anden brugt. Den får jeg i morgen, og den sætter jeg selvfølgelig i. Men hvad gør jeg så derfra?

Jeg har læst en masse på nettet, men er egentlig bare blevet mere forvirret. Støder på info om, at jeg skal bruge drivere til både harddisken og bundkortet.

Jeg har fundet frem til denne side:
http://www.driverscape.com/manufacturers/hp/laptops-desktops/compaq-presario-cq57-notebook-pc/11412
Men der er jo et hav af drivere og jeg aner ikke, hvilke af dem, jeg evt. skal bruge.

Så spørgsmålene er:
Sætter jeg bare Windows 7 installations dvd'en (det er en ISO som jeg har hentet på nettet) i og så kører det derfra?

Hvilke drivere skal jeg downloade?

Og i hvilken rækkefølge skal jeg installere dem?

Håber, at der er nogen, som kan forklare mig det i letforståeligt og ikke alt for teknisk sprog.

Hilsen Trine
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2015 - 18:31 #1
Hej Trine.
Du skal ikke umiddelbart hente nogle drivere som udgangspunkt.
Windows 7 har jo en masse drivere med, og med de sidste drivere kan de blive opdateret med Windows Update bagefter.
Det er typisk de brugerdefinerede (frie) opdateringer drivere ligger i.

.iso filen du har hentet, her du brændt den på en dvd så den er bootbar, eller gjort den klar på en bootbar usb pind?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. december 2015 - 18:32 #2
Hej Trine.

Jeg går ud fra at du har en gyldig kode til den windows 7 iso. For at installere iso'en skal du lave enten en cd eller usb enhed du kan installere fra, dette antager jeg du har styr på.

Installationen af driver betyder rækkefølgen ikke noget. På det link du har henvist vælger du windows 7 64bit. Det kan jeg finde frem til at maskinen kommer med, og jeg går også ud fra at det er det du har hentet.

Derfra ville jeg hente "driver utility" og lade den gøre sit arbejde. Den burde finde alle de drivere du mangler, hente dem & installere dem. Mere skulle der egentlig ikke være til det.

Voilá.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2015 - 18:34 #3
Det vigtigste er at du her internet. Kan du koble den på med kabel til router, så er der næsten altid netforbindelse.
Og når du har det trådede net på kan du altid få det trådløse net på bagefter ved at hente driveren til dette netkort.
Du kan jo se hvad du mangler af drivere i enhedshåndteringen når Windows er installeret.
Avatar billede trinetrunten Novice
15. december 2015 - 19:41 #4
Tak for svar alle tre - nyttige og brugbare svar.

Jo, jeg har brændt ISO-filen på en bootbar dvd.

Ja, jeg har en gyldig kode.

Ja, jeg har hentet alle driverne til Windows 7 64 bit og smidt dem på en dvd. Jeg var bare i tvivl om jeg skulle bruge nogle af dem under installationen.

Ellers kan jeg bare gøre som #3 foreslår.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2015 - 19:46 #5
Ja det mener jeg du kan.
Og nu da du har driverne på cd kan du derefter få dem installeret fra enhedshåndteringen.
Windows har sikkert de fleste drivere, men dem fra producentens side er sikkert nyere, så en opdatering generelt er sikkert en god ide.
Er der en hardware der bliver dårligere af at opdatere kan du rulle driveren tilbage i enehedshåndteringen
Avatar billede trinetrunten Novice
15. december 2015 - 19:46 #6
Tak :-) Vil gerne give jer alle tre 20 point.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. december 2015 - 19:48 #7
Under installationen vil du blive bedt om at logge på et netværk for at windows kan hente seneste opdateringer og drivere.
Avatar billede trinetrunten Novice
15. december 2015 - 19:50 #8
Hmmm - er ikke helt sikker på, at jeg forstår dette pointsystem, men nu er pointene givet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2015 - 20:00 #9
#8 Når du vil uddele point, skal du bede om svar fra den/dem du vil give point til.

Når svar/flere svar er lagt, afkrydser du alle svar og accepterer alle svar.
Kun på den måde kan du dele point mellem flere.
tordenfusk har fået de 60 point tildelt du satte spørgsmål til.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2015 - 20:02 #10
Jeg lægger aldrig selv svar i mine indlæg, og hvis min hjælp har været brugbar skal man derfor bede om svar fra mig.

Der kan ikke deles flere point ud i denne tråd da den er lukket.
Avatar billede trinetrunten Novice
16. december 2015 - 12:38 #11
OK - tak for informationen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2015 - 16:08 #12
Velbekomme.