Avatar billede KHHP Juniormester
22. december 2015 - 19:44 Der er 2 kommentarer

Køb af server

Hej
Jeg står i den situation at jeg gerne vil lave virtualisering på "rigtig" serverhardware. Det jeg kan købe og bygge på almindelig PC hardware giver simpelthen ikke den processorkraft jeg mangler til de ting jeg laver og derved kører mange af mine servere meget langsomt.
Jeg har fra tidligere arbejde gode erfaringer med HP-servere, dog er mit problem med dem at nogle modeller kun vil acceptere diske der passer til den specifikke generation af servere, hvilket bliver rigtig dyrt når jeg har behov for diske med ca. 300GB kapacitet pr. styk og hvis serveren bliver for gammel kan jeg ikke længere gå ud og købe passende diske.
Nu har jeg aldrig haft erfaring med Dell og IBM servere, men har hørt at disse også kører godt. Men hvordan er det med diske i dem, hvis jeg finder en server der kan køre med SATA-diske? Kan jeg købe en hvilken som helst SATA disk og sætte i eller skal det være diske til den rigtige generation server for at det virker i disse?
Selvbyg er alt for dyrt når man kan købe brugte servere på eBay med rigelige mængder CPU-kraft og RAM, dog uden diske, til under 1500.
Avatar billede chalde Seniormester
22. december 2015 - 20:05 #1
I tidlige IBM x36x0-modeller har jeg haft tilfældige SATA diske kørende uden problemer, også i modeller med SAS HBA. Men om det har ændret sig siden skal jeg ikke kunne sige. Kan også være du finde billige HBA'er i tilfælde af, at den serveren kommer med er snerpet.

Husk at tage elregningen med i beregningen i forhold til selvbyg.
Personligt ryger dette board i min næste server, da det giver en relativt stor strømbesparelse for mig i forhold til en Xeon E5 (skal kunne nå over 64gb ram). http://www.supermicro.com/products/motherboard/xeon/d/x10sdv-tln4f.cfm
Men jeg har primært behov for ram og threads, ikke så meget rå cpu-power.
25. december 2015 - 16:35 #2
Det er ikke helt rigtigt forstået.

HP skiftede ganske rigtigt drive carrier (den plastic ramme, disken sidder I), med Gen 8.
Den gamle carrier var også ved at være noget bedaget, den stammer helt tilbage fra introduktionen af C-Class blades, eller før.
dvs. G4 (er jeg lidt I tvivl om), men G5, G6 og G7 kører med de gamle 2,5 tommer carrier og 3,5 tommer for den sags skyld også.

pt. har Gen 9 afløst Gen 8, og mon ikke den nye carrier får en 10 år på markedet.

Du vil stadig kunne købe diske på nettet, om ikke andet som refurbished.

Jeg vil tro at andre producenter også opdaterer deres design fra tid til anden.

SAS HBA'er kan køre med SATA diske.
SATA HBA'er kan ikke kører med SAS diske.