Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. januar 2016 - 20:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Win10: PC lukker ned når jeg tænder, men starter altid i andet forsøg???

Hej Eksperter.

Jeg har installeret win10 for en del tid siden, men støder jævnligt på sære problemer med dette styresystem.

For nogle uger siden er min PC begyndt at lukke ned hver gang den når til win10 logoet under opstarten.
Nå jeg så trykker på tændknappen igen efter den er slukket første gang, så starter den uden problemer.

Og sådan er det hver gang jeg har slukket den helt. Jeg skal altid starte den med 2 forsøg.

Hvordan kan jeg finde ud af hvorfor den gør det?

Godt nytår :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2016 - 09:38 #1
Prøv at deaktivere hurtig start.

http://www.tenforums.com/tutorials/4189-fast-startup-turn-off-windows-10-a.html

Hvis du lager en genstart, tænder den så med det samme, eller er det også over 2 omgange her?

Jeg frygter dog at problemet er startet med en opdatering af Windows, men hvilken???
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2016 - 10:29 #2
Den gør det ikke fra dvale vel?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. januar 2016 - 20:41 #3
Tak for kommentar.
Jeg har prøvet at slå hurtig start fra nu. Jeg ved dog ikke hvor længe min PC skal være slukket før den ikke vil starte. Jeg prøver at starte den igen i morgen og ser om problemet er løst.

Den har ikke problemer med at starte fra dvale eller sleep som jeg bruger... Tværtimod.... Her er problemet at den altid vågner af sig selv. Det gør alle mine 3 PC'er med Win10 installeret selvom jeg har fulgt diverse instruktioner for at undgå win10 vågner af dvale eller sleep mode.

Ja jeg er altså ikke fan af win10 endnu. (men win7 havde også en masse børnesygdomme de første par år)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 09:40 #4
Der kan være flere grunde til at de starter op selv.
Wake on lan kan være aktiveret og få computeren til at starte. Det skal deaktiveres i BIOS.

Når computeren er i dvale eller slumre, kan der være strøm på tastatur og mus, og så kan den mindste bevægelse på mus eller et tryk på en taste få pc til at starte.
Det kunne tyde på der er strøm over usb når du lukker ned i disse tilstande.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. januar 2016 - 17:12 #5
Hej 220661

At slå hurtig start fra virkede. Den startede i hvert fald i første forsøg her til eftermiddag. :)

Angående at den selv tænder fra dvale, så har jeg slået wake on lan fra, jeg har gjort så den ikke kan aktiveres via USB, dvs mus og tastatur, og jeg har også forsøgt diverse andre ting.

Jeg tror umiddelbart at det er windows update, der nogle gange vækker dem. Sidst jeg rodede med det (for lang tid siden) undersøgte jeg via en powershell kommando, hvad der vækkede dem, og slog derefter også nogle af opdateringsfunktionerne fra, så den ikke burde vække sig selv. Men det hjælper ikke.
Hvis det bliver ved med at irritere mig, så opretter jeg spørgsmål angående dette problem.

Indtil videre skal du have tak for hjælpen, og smid et svar for point.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 17:57 #6
Ja det kan muligvis være Windows Update der er problemet. Så her forleden at der var planlagt en genstart kl 03:10 på min Win 10 computer, da jeg besøgte Windows Update.
Jeg har ikke ledt efter hvor man kan ændre det, men muligheden foreligger sikkert et sted.
Jeg ligger et svar her
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. januar 2016 - 21:03 #7
Takker. (Det korrekte svar på spørgsmålet ses under #1)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2016 - 21:23 #8
Velbekomme :-)