Avatar billede holmmorten Novice
07. januar 2016 - 15:23 Der er 3 kommentarer

Hjælp - billed-filer ødelagte efter data recover

Hej alle

Jeg har netop forsøgt at genskabe en harddisk fra en NAS. Den havde tabt forbindelse til NAS og da jeg pluggede den i min PC, havde den konverteret til RAW og den kunne ikke genkendes i stifinder.
Efter råd lavede jeg en ekspress formatering til NTFS. Dernæst lavede jeg recover med Recuva software.
Den fandt en del data og mange billeder. Problemet er, at efter billederne er genskabte, er det kun thumbnails, der viser billederne korrekt. Så snart jeg forsøger at åbne filen, så kommer der noget miskmask pixeleret l... frem. Noget er gået galt med filerne - men kan de fixes/genskabes?
Avatar billede daphne Novice
19. marts 2016 - 11:05 #1
Sidder her og spekulerer på, hvorfor du lavede en ekstra formattering, hvis du havde dem i RAW-format.

Der ville du have kunnet se, hvilket kamera de pågældende billeder var taget med, og downloadet til f.eks. Photoshop eller Bridge, mener at man i Bridge kan konvertere RAW-filer til almindelige .jpg over én kam, men jeg kan huske forkert. Uanset hvad vil du kunne se under exif-data på RAW-formatet hvilket kamera/model der har taget billedet.

I Photoshop kan du gemme RAW-billedet til .jpg-format. Ved jo så ikke, hvor mange billeder det handler om, for er det en anseelig mængde, bør man jo nok overveje at de alle konverteres over én gang. Hvis det er tilfældet, at du stadig ligger inde med RAW-versionen af billederne (krydser-fingre-for-at-dette-er-tilfældet), så vil jeg lige prøve at finde den bedste fremgangsprocedure til at konvertere fra RAW til jpg, hvis du kunne være interesseret i det.

Hvis du stadig har den første genskabelse af dine billeder i RAW-format, så ville jeg med garanti prøve ad den vej.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede holmmorten Novice
23. marts 2016 - 09:15 #2
Hej Gitte.

Tak for dit svar. Måske jeg har udtrykt mig forkert - men det er ikke filerne som var i RAW - men derimod formateringen på harddisken. Jeg kender ikke det format - og ved ikke om det er det format, som NAS'en automatisk formaterer den i.
Alle filerne er JPEG - men er som sagt ødelagte.
Det er iøvrigt ikke formateringen som har ødelagt dem, da jeg havde en anden til at forsøge at læse harddisken inden formatering - og der var de også ødelagt :(
Avatar billede daphne Novice
23. marts 2016 - 10:57 #3
#2>
Hvor er det dog ærgerligt, uanset hvad.. kan levende sætte mig ind i, at det må være et kæmpe-chok.

Jeg håber du finder en løsning på problemet, for dér rækker mine evner vist desværre ikke *rødmer*

Vil ønske dig en rigtig god Påske.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne