Avatar billede Erik_H Nybegynder
11. januar 2016 - 19:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Excel - Samme vare skiftende varenummer

Hej Excel-hajer

I firmaet får vi en meget omfattende prisliste over varer fra en grossist. Det frustrerende er, at samme vare kan skifte varenummer fra fx februar til marts, hvilket giver tommer celler ud for det udgåede varenummer fra marts og frem, mens januar-februar har tomme celler for det eksisterende varenummer.

Hvordan bruger (kopierer) jeg grossistens data og laver en bestillingsliste til mit firma, hvor jeg vælger en måned, og så kun får vist de aktive varenumre til brug for vores bestillinger ?

Ex:

    Januar    Februar    Marts
Vare A    12345    12345
Vare A            23456
Vare B    34567    34567    34567
Vare C    45678    45678    45678
Vare D    56789
Vare D        67890    67890

På forhånd tak
12. januar 2016 - 11:37 #1
Hej
Kan du bruge Lopslag
f.eks.
=LOPSLAG(A14;A1:D7;B14;Sand)
hvor A14 er varenr du leder efter
A1:D7 er området med data du modtager fra Grossisten
B14 er en celle med nr på den kolonne hvor måneden står i
f.eks. A1 = tom, B1 = Januar = kolonne 2, C1 = februar = kolonne 3 osv.
Sand = tilnærmet match

B14 kan evt. ændres til en funktion hvor du finder månedsnavn fra dagsdato i rk. 1 og aflæser kolonnenr.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Erik_H Nybegynder
12. januar 2016 - 22:58 #2
Hej Birthe

Desværre ikke.

Jeg har brug for en løsning, hvor jeg får en komplet bestillingsliste, som kan printes ud, og hvor det korrekte varenummer står i "krydset" mellem måned og varens navn.

Jeg har selv konstrureret en formel der ser nogenlunde således ud. Den er måske lidt voldsom, men den virker.

=LOPSLAG(SUM.HVISER(ARK1!$D$2:$D$1885;ARK1!$A$2:$A$1885;Varenr!$B2;ARK1'!F$2:F$1885;1);Bestilling!$B$2:$C$109;2;0)

Erik