Avatar billede Svenningsen Nybegynder
14. januar 2016 - 20:13 Der er 20 kommentarer

Windows 10

Min svigerfar har købt Windows 10 som blev lagt på hans computer, nu er hans harddisk gået og han har valgt at købe en helt ny computer uden Windows for han har jo en cd med Windows 10 på, han har lagt den på den nye computer,men kan aktivere det.
Der står på skærmen at det er i brug på en anden computer havd kan man gære så FET kan bruges på den nye computer. ??
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 20:20 #1
Hej og velkommen til.

Den Windows 10 der er købt, er den en OEM version, kan den normalt ikke flyttes til en anden pc.
Er det en retail version kan den flyttes, men det kræver en tur ind om Microsoft for at få den genaktiveret på den nye computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 20:28 #2
En OEM licens sælges typisk billigere fordi den bindes til det bundkort den bliver aktiveret på, og i de fleste tilfælde sælges sammen med en pc producent, som for uden Windows, også har eget software med i computeren. Sådan en pc kaldes for en preinstalleret computer

En retail licens derimod er dyrere fordi den kan flyttes og genaktiveres på et andet bundkort.
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. januar 2016 - 20:29 #3
Ring til Microsoft og forklar dem situationen. Var harddisken blot skiftet ud, ville de med garanti overføre licensen til det nye system, nu kan det godt være at de brokker sig lidt. Men det er dem, der skal hjælpe dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 20:32 #4
#3 Er de flinke så gør de det ja , men de behøver ikke gøre det hvis det er en OEM version.

Licensen har været aktiveret på den gamle pc og er flyttet til en ny pc.
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. januar 2016 - 20:35 #5
I og med at han selv har "købt Windows 10" vil jeg antage, at der ikke er tale om en OEM. Uanset hvad, så har han ikke så mange andre muligheder end #3
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 20:49 #6
Nej der er ikke andre muligheder end #3

Det er mere sjældent man køber retail versioner i dag. Langt de fleste er OEM og låser sig til bundkortet:

http://www.pricerunner.dk/sp/microsoft-windows-licens-10.html?ca_source=gaw&ca_ace=&ca_nw=g&ca_dev=c&ca_pl=&ca_pos=1t2&ca_cid=62600873772&ca_agid=8309027582&ca_caid=176505062&ca_adid=59029766462&ca_chid=187&gclid=CKG85_SIqsoCFSL4cgod2QcJEg

Jeg håber Microsoft er flinke når han henvender sig
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2016 - 21:02 #7
Apropos key,man kan, gennem Microsoft købe en nøgle til Windows 10 Home for bare 315 Kr. Hvis det skulle blive aktuelt. Man får så også et downloads link. http://www.officialkeyonline.com/
Avatar billede moddi100 Seniormester
14. januar 2016 - 21:08 #8
#7 Jeg ville nok ikke købe min fra den hjemmeside, den virker lidt for suspekt i mine øjne.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2016 - 00:12 #9
#8 Suspekt? Hvorfor? Jeg tør ikke selv svare på det.
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. januar 2016 - 09:50 #10
Igen må jeg først skrive, jeg sidder bag en elendig forbindelse, på en god dag kan jeg opnå hele 13.5 kb eller måske endda i små glimt 430 kb.
Der er kappet kabler, og desværre også et større backbone, så det tager tid hhhmmmm.

Så jeg gør det når jeg møder noget jeg mener at kunne deltage i, at jeg skriver det ind i Notepad så det ikke pludselig er væk, logger på og paster det så ind i beskedboksen :-)

Nå men her er et ling, jeg af førnævnte årsag ikke selv har mulighed for at læse helt.
Men det er et link jeg har liggende sammen med andre interessante link.
Så jeg ved desværre ikke om det kan løse problemet.

http://www.thewindowsclub.com/deactivate-uninstall-windows-product-key
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2016 - 16:50 #12
#7  Apropos key,man kan, gennem Microsoft købe en nøgle til Windows 10 Home for bare 315 Kr.

Siden har ikke noget med Microsoft at gøre. Siden har eksisteret siden 15-feb-2015.
https://who.is/whois/officialkeyonline.com

Min svigerfar har købt Windows 10 som blev lagt på hans computer, nu er hans harddisk

Hvis den kun er til en computer skal den deaktiveres på den der bruger den.

Fra MS
Der kan være installeret en kopi af Windows på flere pc'er (fejl 0xC004C008)

Hvis du har én kopi af Windows og har installeret den på flere pc'er, fungerer aktiveringen muligvis ikke, fordi produktnøglen allerede er benyttet til en anden pc eller anvendes på flere pc'er, end der er givet tilladelse i licensvilkårene for Microsoft-softwaren.

Hvis produktnøglen bruges på flere pc'er, end der gives tilladelse til i licensvilkårene for Microsoft-softwaren, skal du købe en ny produktnøgle eller kopi af Windows til hver enkelt pc for at kunne aktivere dem.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-10/why-activate-windows-10

Prøv at følge #10 og #11
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2016 - 17:14 #13
#12
Ok men betyder det så, at det er svindel?
Et firma som e-Gear sælger jo også andres produkter billigere end
fra producenten.
Avatar billede moddi100 Seniormester
15. januar 2016 - 17:38 #14
Det ser ud til at være svindel fordi:

1) Navnet alene antyder at de er en officiel forhandler. I mine ører har det lige modsat effekt, de prøver at give et indtryk af troværdighed allerede igennem navnet. Jeg undgår næsten alle der i sit virksomhedsnavn kalder sig sådan.

2) Deres hjemmeside er ikke noget, der er brugt megen energi på

3) Deres hjemmeside anvender Microsofts navn og brand for at skaffe troværdighed, ikke noget med at skilte om dem selv. Ergo lader de altså nærmest som om de er en del af Microsoft.

4) Priserne er alt for billige. Jovist kan man sælge til under markedsprisen, men ikke så langt under, og ikke på alle produkter

5) Deres udvalg af programmer er for stort, med for mange rabatter, til at det virker sandsynligt. De prøver blot at ramme alle, der søger at købe en licens online, og lokke dem til at købe den med "90% rabat"

6) Massere af ugyldige links på deres hjemmeside, til de varer de sælger
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2016 - 18:05 #15
#14
Ja jeg kan godt se nu, at det virker utroværdigt. Fint at I gør opmærksom på det :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 11:04 #16
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2016 - 11:43 #17
#16
Tak for linket, god oplysning. Jeg har faktisk handlet med e-Gear
uden at lægge mærke til det lille e-mærke. Men nu ved jeg det så :-)
Avatar billede Svenningsen Nybegynder
29. januar 2016 - 07:33 #18
Jeg har nu fundet ud af at man kan bruge den igen hvis man aktiverer den via telefonen. Efter mange samtaler med Windows support.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2016 - 09:58 #19
Ja microsoft plejer at være meget hjælpsomme.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2016 - 16:17 #20
#18 Dejligt at hære at de var samarbejdsvillige :-)