Avatar billede tofferman Nybegynder
17. januar 2016 - 23:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar. Anbefalinger

Hej.

Jeg skal finde en ny bærbar til min kone, og jeg vil gerne have nogle kvalificerede anbefalinger. Jeg fordeler pointene ligeligt mellem dem der lægger svar.

Budget: kr. 8.000.
Skærmstørrelse skal helst være 14+ tommer, og den må gerne have en nogenlunde anstændig lyddel.

Vi har haft en del problemer med bærbare, og jeg er lige ved at give Windows fingeren og købe en macbook air til hende bare for at prøve noget andet. Jeg begriber simpelthen ikke at man her i 2016 skal have så meget bøvl med en mærkevare-Windows pc. Jeg har ingen erfaring med mac, så det kan være at græsset bare er grønnere ovre hos naboen ;-)

Forhistorie, hvis I gider at læse det :-)

Hendes 2½ år gamle HP dm4 Beats Edition ville pludselig ikke starte op. Gendannelse til fabriksindstillingerne duede ikke uanset hvordan jeg prøvede at reinstallere Windows 7. Heller ikke hele det sammensurium af diagnoseværktøjer man kan tilgå via F-tasterne under boot meldte om nogen fejl.

Opstart gik bare i stå, og jeg har prøvet alle de anbefalinger jeg har kunnet finde til fejlrettelse, inklusive at lade en mere kompetent kollega prøve at trylle med den.

Herefter har vi købt en Lenovo Y50-70 i7-GTX960. Den udmærker sig ved at efter opgradering til Windows 10 (den kommer med 8.1) laver den sort skærm ved boot. I første omgang kørte vi til Computercity med den, og de var venlige og ombyttede den til en ny. Den nye gør så bare det samme.

Jeg har fundet en masse eksempler på nettet med folk der får sort skærm ved opstart af Windows 10 på bærbare. Det er noget med at Windows 10 kan lave ged i det, når skærmkortet understøtter flere skærme.

Jeg har så igen brugt mange timer på at prøve alle mulige former for gendannelse, opdatering til korrekte skærmdrivere (da Lenovos medfølgende software fejler i Windows 10).
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
18. januar 2016 - 09:34 #1
Hej

Jeg ville helt klar gå efter en macbook. Har gennem de sidste 11 år haft både mac's og nogle kraftige windows PC'er. Men det er altid mac'en der lander på benene igen. De køre bare - ikke så meget fis.

Jeg syntes generelt windows maskinerne, dør for hurtigt og ofte kræver det dage, at få dem til at virke nogenlunde igen. Hvis overhovedet muligt.

Eksemplet fra hverdagen:
Vi købte sidste år, i  marts,  en Lenovo Thinkpad til kr. 10.000+ på mit arbejde - Den er næsten ubrugelig nu. Det kan tage optage 7 minutter at få sparket browseren i gang. Den bruges kun til email, lidt tekstbehandling, og webbaseret programmer (økonomi o.lign.) og indtil videre har jeg brugt 2 hele dage på den, uden egenligt at have opnået noget nævneværdigt.....

Min sidste macbook fra 2010 kørte upåklageligt, indtil jeg solgte den i 2015.
Avatar billede tofferman Nybegynder
19. januar 2016 - 22:45 #2
Det blev en mac, og den virker - første gang!

Konen er glad, læg et svar Vandrefuglen :-)
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
20. januar 2016 - 09:25 #3
At konen er glad er det vigtigste ;)
Avatar billede tofferman Nybegynder
21. januar 2016 - 16:57 #4
Tillader mig lige at stille et tillægsspørgsmål.

Findes der en måde, hvor man kan få skriftsstørrelsen større? Jeg tænker især på ikoner og dialogbokse, for det er lige småt nok.

Eneste løsning jeg har set er, at sætte skærmopløsningen ned, og det synes jeg ikke er en løsning...