Avatar billede bpb Seniormester
18. januar 2016 - 20:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Græske bogstaver på Eksperten.dk

Hvordan kan man skrive et græsk bogstav i et indlæg her på Eksperten?  Har haft brug for det.

Har lige fundet et matematisk forum, hvor man kan skrive et backslash, efterfulgt af bogstavets latinske navn (pi, epsilon, etc.), efterfulgt af et mellemrum.

Kan man gøre det samme her hos os?  Hvis man forsøger, kommer pi til at se således ud:  \pi

I html kan man som bekendt skrive π eller π eller π

Hvis en eller flere af ovenstående muligheder virker her på Eksperten, er et svar ikke nødvendigt, idet dette spørgsmål i så fald er selv-besvarende.

Et gangetegn  (multiplikations-tegn)  kan også være nyttigt.  Hvad sker der hvis man skriver  \times  eller  ×

Eller  \radic  eller  \sqrt  eller  √  eller  &sqrt;  eller  √

Men det er tildels ment som et eksperiment, når de sidstnævnte tilføjes her.

- - - At dømme efter  "Se preview"  er der ikke noget af ovenstående som får de græske bogstaver eller andre specialtegn til at se rigtige ud i indlægget.  Html-koderne virker mærkeligt nok i indtastnings-ruden, dog først efter at man har trykket  "Se preview".

Hvis nogen har brug for en liste over html-koder for specialtegn, så er der en her:
brucejohnson.ca/SpecialCharacters.html
Avatar billede bpb Seniormester
18. januar 2016 - 21:37 #1
Femte linie i mit spørgsmål så sådan her ud, da den blev indkopieret via udklipsholder:

"I html kan man som bekendt skrive &+p+i+; eller &+#+9+6+0+; eller &+#+x+0+3+C+0+;"

--- dog uden plus-tegn.  Eksperten.dk gengiver dem alle som  "π"  i stedet for at vise det græske bogstav.

Der er også sket et mirakel:  Gange-tegnet er gengivet korrekt.  Gange-tegnet blev indkopieret som  "&+#+2+1+5+;", dog uden plus-tegn.

Det tyder på, at html-koder kan anvendes, sålænge man holder sig til tegn med koder mindre end ca. 255.

Men en bruger, som spørger om en fysisk eller matematisk formel, vil ofte have brug for græske bogstaver.

Lad os håbe, at græske bogstaver kan gengives korrekt i næste version af Eksperten.dk.
Avatar billede Slater Ekspert
18. januar 2016 - 22:21 #2
Problemet er at Eksperten bruger ISO-8859-1 tegnsættet i stedet for Unicode, så du kan ikke skrive tegn over ANSI-kode 255, som du selv har regnet ud. Det er der desværre ikke noget at gøre ved.
Avatar billede bpb Seniormester
18. januar 2016 - 22:57 #3
- - - Men indtil det måske engang bliver muligt, kan vi jo glæde os over at kunne skrive dansk, uden at æ, ø og å behøver escapes.