Avatar billede TTA Seniormester
21. januar 2016 - 12:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Windows 8.1 kan ikke installeres - webside pludselig forvandlet til json fil

Jeg har store problemer med at opdatere fra W8 til W8.1.

Efter et harddisknedbrud har jeg sat ny harddisk i PCen. Og har brugt recoverydisken, der fulgte med. Dette er dog kun W8. Jeg ville så opdatere til W8.1. Det gik også fint. Indtil installationen nåede 82%. Så gik den nærmest i stå. Efter en time genstartede maskinen så. Og stod blot med timeglas.... I timevis. Til sidst opgav PCen, og fortalte mig at 8.1 ikke kunne installeres og at det tidligere system ville blive gendannet, altså Windows 8. Så det hele blev rullet tilbage igen.

Via min telefon sad jeg inden sengetid og søgte efter løsninger på nettet. Og fandt en side, der i detaljer skrev hvad, der skyldtes at W8.1 ikke kunne installeres, og hvad man skulle gøre inden man i gangsatte installationen. Jeg var træt og gemte derfor blot genvejen på telefonen.

I dag ville jeg så fortsætte. Men ak. Vil jeg nu åbne linket, enten på min mobil, PCen med W8 eller min ultrabook med W8.1, så er siden pludselig konverteret til en utilgængelig json-fil!!! Jeg har prøvet at hente nogle json-viewer i Store, men de kan ganske enkelt ikke vise siden.

Dette er siden: http://www.rbrussell.com/2014/12/28/windows-8-1-windows-10-update-error-0xc1900101-0x40017-solved/

Føler mig mere end ualmindeligt uheldig når jeg nu skal bruge tid på at finde en løsning på at få lov at se (en mulig) løsning på installationsproblemet!
Avatar billede Jensen DK Novice
21. januar 2016 - 12:44 #1
Kan du ikke bare omdøbe filen til det rigtige navn?
Avatar billede TTA Seniormester
21. januar 2016 - 12:53 #2
Jeg kan godt omdøbe filen, men explorer viser bare en blank side
Avatar billede TTA Seniormester
21. januar 2016 - 13:30 #3
Jeg har nu prøvet at deaktivere antivirusprogrammet og har deaktiveret 3. parts programmer i msconfig og i joblisten deaktiveret prorammerne under 'Start' - som flere på nettet nævner som mulig grund til at installationen går i stå.

Men nej. Installationen går igen i stå ved præcis 82%. Og ruller tilbage til Windows 8 igen! Det fremgår af diverse fora på nettet at Microsoft absolut ikke har tænkt sig at ville gøre noget ved problemet. Men nyhedens interesse omkring Windows 8.1 har nok lagt sig efter Windows 10 er kommet (som tilsyneladende har lignende installationsproblemer!).

Jeg har fundet mange, der har samme problem, men der er ikke noget entydigt svar på en løsning. Tilsyneladende skal man være heldig at vælge lige præcis dén løsning, der passer til ens PC.

Da jeg første gang skulle opdatere til Windows 8.1 for længe siden gik maskinen også i stå. Efter 3 timer valgte jeg at slukke på den store knap. Da jeg startede den igen, så var W8.1 pludselig klar til brug. Så heldig er jeg ikke denne gang. Selv om jeg er startet op med en helt clean harddisk, kun med W8 installeret.

Jeg er løbet tør for løsningsmuligheder. Er der anden udvej end at måtte nøjes med Windows 8!?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. januar 2016 - 15:34 #4
Fik du hul igennem til den side som "bare" viser sourcen ?
Du kan nemlig åbne siden og gemme hele indholdet i en fil: noget.html og så burde du kunne åbne den normalt.
Det virker her.
Avatar billede TTA Seniormester
21. januar 2016 - 15:34 #5
Efter 5 timer blev installationen langt om længe færdig! :)