Avatar billede exabb Nybegynder
22. januar 2016 - 21:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Win 10 kompatibel?

Hej

Har Microsoft et program der kan teste om en PC er Win 10 kompatibel rent hardwaremæssigt?
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. januar 2016 - 22:14 #1
Jeg ved ikke om de har et decideret program du kan teste med, men hvis du starter download af win10 tester Microsoft automatisk din PC.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2016 - 08:14 #2
#1
Giver ikke meget for Microsofts test inden man skal opgradere til win 10.
Min gamle stationær, kunne ikke opgradere fordi driver til geforce 6200 grafik kort ikke var signeret hos dem, så derfor kunne den ikke automatisk opgraderes.
Jeg har 2 diske der er klonet med hinanden, så på disk 2 ville jeg prøve at tvangs opgradere den. Installation starter, og jeg får som en advarsel besked om at der er et problem med grafik kort. Dette ignorerer jeg og fortsætter.
Installation afsluttes, og der er ikke fejl på grafik kortet. Den gik ind uden problemer og skærm lander i den opløsning den skal. Men jeg har et rødt kryds på lydikonet med at der ikke er installeret en lydput enhed. Denne driver finder jeg så, og fjerner at Windows skal kontrollere for driversignering, der gør at den driver jeg finder til lyd bliver godkendt og lyd virker.

Så nej jeg giver ikke meget for den test.

Men ok hellere advare for meget en prøve at installere.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2016 - 08:19 #3
Læste for et stykke tid siden at nu ville Microsoft snart "tvangsopgradere" computere. Jeg vil her advare imod den tvang. Har du en pc der med 100% sikkerhed ikke kan køre Win 10, der vil jeg klart anbefale man selv tjekker for opdateringer.
Vælg i indstillinger at den skal give besked, men ikke installere.
Jeg har nemlig selv en pc der på grund af processor ikke kan opgraderes, og her har jeg indstillet til at hente automatisk.

Jeg har også kørt GWX Control panel på den maskine, da de havde begyndt at downloade Win 10 ned på den, så jeg kunne få det fjernet igen.
Jeg kan jo ikke vide om de vil prøve at installere, men jeg tager ikke den chance, og overvåger selv.
De er rimelig oppe på tærene med at alle computere (specielt med Win 7) skal opgraderes.
Avatar billede exabb Nybegynder
23. januar 2016 - 11:16 #4
#2
Tak for info. Jeg har en Win 8.1 der ligesom din ikke får godkendt grafikkort. Den har jeg klonet, men hvordan tvangsopgraderer man?

Jeg har også en Win XP der skal have en clean install. Hvad skal jeg hente til det brug, og kan man gennemføre en Win 10 installation og se om det virker før man køber en licens?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. januar 2016 - 12:03 #5
Jeg har lavet en vejledning hvor du både kan installere Windows 10 / Lave en Iso fil eller en USB Nøgle.
http://web.gratisupload.dk/f/8uxw91y9w9/
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2016 - 14:17 #6
Ja jeg kan godt anbefale du følger den guide Poko1 har lavet, fordi du skal alligevel hente en installationsfil, som du senere kan bruge til at geninstallere win 10 med når du skal lave en ren installation af Win 10.
Da jeg opgraderede i sin tid, der valgte jeg at opgradere i stedet for at lave en usb eller dvd. Jeg var så nødt til at oprette medie bagefter, som jeg så har valgt at brænde på en dvd da jeg ikke lige havde en usb pind i overskud.
Avatar billede exabb Nybegynder
23. januar 2016 - 20:52 #7
Mange tak for hjælp alle tre.

Jeg fulgte poko1´s guide, fik lavet en USB pind og en clean install på en frisk harddisk.
Det gik hurtigt og uden licensnøgle at lave en fuldt færdig Win 10 maskine, og på den måde kan man få testet al sin hardware af.
Der findes ikke en driver til mit Nvidia kort, men det gør nu ikke noget. Efter at have prøvet Win 10 foretrækker jeg at blive på Win 8.1 med Classic Shell :-)

poko1 læg et svar for points
Avatar billede poko1 Ekspert
23. januar 2016 - 22:59 #8
Nu kører denne Pc. Også Win 10 m Classic shel. Opgraderet fra Win 8.1 og jeg kan love dig den er mere pålidelig og meget hurtigere! Men til gengæld mener jeg at Win 7 er BEDST!
http://web.gratisupload.dk/f/8uxxy53i7i/
Avatar billede exabb Nybegynder
24. januar 2016 - 18:03 #9
Ok, den combo må jeg lige prøve af med et nyt grafikkort næste weekend.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2016 - 21:13 #10
Hvis dit Grafikkort har kørt i Win 8.1 vil jeg mene at Slimdrive kan finde driveren.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3001-18513_4-75279940.html?spi=b0ca838863dc3171501dd413772bf712
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2016 - 23:15 #11
#7 Hvilket Nvidia kort har du?
Avatar billede exabb Nybegynder
29. januar 2016 - 14:28 #12
Jeg har et 256 Mb NVIDIA Quadro FX 1500 kørende på PCIEx16 i en HP xw4400 Workstation. Og der findes bare ikke en Win 10 driver til lige netop FX 1500, så der skal et nyt kort til.
Maskinen bruges ikke til gaming, kun Office, webbrowsing og Photoshop. Så hvad skal jeg vælge i Computercity imorgen?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2016 - 16:20 #13
Det gør der heller ikke til mit 10 år gamle geforce 6200 kort, men det virker alligevel med win 8.1 drivere på Windows 10
Avatar billede exabb Nybegynder
29. januar 2016 - 19:31 #14
Jeg kunne egentlig godt tænke mig et kort med noget mere RAM, men ikke vildt dyrt. Kan I foreslå noget som Computercity har?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2016 - 21:25 #15
Det kan jeg ikke. Går ikke specielt op i hardware, og ved ikke hvad Computercity sælger. Bor ikke i nærheden af sådan en butik :-)
Avatar billede exabb Nybegynder
06. februar 2016 - 20:02 #16
Jeg køber en ny PC :-)
Tak for Jeres hjælp, og Poko1 læg lige et svar så får du points for din glimrende vejledning i #5.
Avatar billede exabb Nybegynder
19. februar 2016 - 20:35 #17
Lukker denne tråd