Avatar billede SER2015 Novice
25. januar 2016 - 10:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bibehold formatering i Word når kædede data fra Excel opdateres

Jeg forsøger at oprette en wordskabelon med kædede data fra en Exceltabel. Jeg benytter 'Sæt ind --> indsæt kæde' og har forsøgt mig med de forskellige indsætningsmuligheder. Jeg har også forsøgt mig med 'Sammenkæd og brug destinationstypografier'.
Problemet opstår, når jeg har formateret tabellen i Word til det ønskede output. Når jeg så opdaterer kildedata via 'Opdater kæde' ændrer formateringen sig tilbage til det oprindelige. Jeg har f.eks. via funktionen 'cellejustering' formateret data til at være centreret midt i cellen. Når jeg vælger 'Opdater kæde', så lægger data sig igen op øverst i tabelfeltet.
Kun ved at vælge 'Sæt ind --> Indsæt kæde --> Ikke formateret tekst', bibeholdes formatering i Word. Denne løsning kan jeg dog tilsyneladende kun bruge på eet felt/celle ad gangen. Jeg vil gerne kunne kopiere alle data i Exeltabellen over i Word på een gang, foretage min formatering af tabellen og bibeholde formateringen, når jeg opdaterer kæden.

Jeg arbejder i version 2010

Jeg håber, at der er en dyggig ekspert, som vil være sød at hjælpe mig :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
29. januar 2016 - 15:09 #1
Vil godt prøve at hjælpe. Måske kan det gøres på en anden måde.

Kunne du evt. Uploade filerne (neutrale) og eller beskrive hvad formået er.
Avatar billede SER2015 Novice
19. februar 2016 - 09:40 #2
Hej supertekst
Tak for din henvendelse. Jeg beklager det sene svar.

Formålet med min kædede tabel, er hurtigt at kunne opdatere en månedsrapport uden at skulle formatere opsætningen af tabellen hver gang.

Tabellen er som sagt sat op i Word, men når jeg opdaterer kæden til Excelfilen ændrer formateringen sig i Wordtabellen, så jeg manuelt skal ind og efterjustere.

Det er det samme, som sker 11.02 og 11.42 minutter inde i filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=Qyffi3MiZKo

Som du kan se i filmen, ændrer formateringen sig, når han opdaterer linket. Min tabel, er noget mere nuanceret end hans simple tabel med flettede celler etc. Derfor vil jeg gerne undgå, at skulle ind og efterjustere hver gang jeg har opdateret indholdet fra Excelfilen

Jeg håber det kaster lys over problemet. Pf 1000 tak
Avatar billede supertekst Ekspert
19. februar 2016 - 10:52 #3
Hej SER2015

Selv tak og ok.

Ser på det i en ledig stund og vender tilbage.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. februar 2016 - 12:39 #4
Hvor mange datafelter er der tale om?
Avatar billede SER2015 Novice
19. februar 2016 - 13:53 #5
Det er en tabel med 9 rækker og 19 kolonner.

Nogle af de øverste felter/celler er flettede og indeholder overskrifter.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. februar 2016 - 14:17 #6
Har du prøvet at formatere cellerne i Excel på samme måde, som du ønsker i Word - hvis muligt?

Ellers er der også måske muligheder via VBA.
Avatar billede SER2015 Novice
19. februar 2016 - 14:22 #7
Ja, har forsøgt at formatere i Excel uden held. Er desværre ikke rutineret VBA-bruger :-(
Avatar billede supertekst Ekspert
19. februar 2016 - 14:34 #8
Det kan du få hjælp til - hvis du konstruere en "lille" model af de 2 filer - så kan jeg forsøge. Uploade eller send pr. mail. @-adresse under min profil.
Avatar billede SER2015 Novice
19. februar 2016 - 15:19 #9
ok, det kan jeg gøre på mandag når jeg har adgang til worddokumentet. Pf tak for hjælpen.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. februar 2016 - 15:32 #10
Det siger vi..

Selvtak og god weekend
Avatar billede SER2015 Novice
24. februar 2016 - 13:20 #11
Hej Supertekst.
Nu har jeg selv forsøgt at konstruere en lille model af de to filer, og der kan jeg godt få det til at virke. Så problemet må skyldes et eller andet i den Excelfil, som udgør master-skabelonen. Det kan jeg ikke sende, så jeg giver op her. Tak for hjælpen alligevel.
Avatar billede SER2015 Novice
24. februar 2016 - 13:21 #12
Hov, jeg prøvede at give dig nogle point, men har vist gjort det forkert. Kan du ikke lige sige hvad jeg skal gøre? tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. februar 2016 - 14:21 #13
Ok og selv tak - har ellers opbygget en model, som overføre data direkte til tabellen i Word uden "kæder" via VBA.

Behold blot dine point.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. februar 2016 - 14:27 #14
NB: Når du stiller en opgave - skal du bruge "Kommentar" og forslagsstiler anvender dels også "Kommentar" og "Svar", når det fremsendte er en mulig løsning på problemet. Det er dette "Svar", som du så kan "Acceptere" eller "Afvise".

Hvis du selv lukker tråden lægger du så et Svar, som du Accepterer.

Fortvivl ej - du er ikke den første.. :-)
Avatar billede SER2015 Novice
24. februar 2016 - 14:42 #15
ok, tak for indsatsen alligevel. Håber du ikke har arbejdet forgæves. Mange hilsner.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. februar 2016 - 15:06 #16
Selv tak - intet er forgæves - skulle det være en anden gang.