Avatar billede 2deep Juniormester
28. januar 2016 - 10:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rense Celler

Hej,

Jeg har brug for hjælp til at rense flere celler.

Jeg modtager ofte data som f.eks.
SE-36548 cslji
DE-14528 sfjdshfs
8220 Brabrand
KBH 2200 Danmark

Jeg har brug for at KUN postkoden står tilbage?

pft.
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2016 - 11:08 #1
Hvad er postkode i din terminologi? Vil du gerne have dem alle til f.eks. at så således:
DK-8220
SE-36548

Har du i resten af dataen måske et sted hvor landet står mere "sikkert", så man kunne skabe regler ud fra dette?

Det kan være en ide at vise en dummy version af dine data for os - upload evt. til gupl.dk
Avatar billede 2deep Juniormester
28. januar 2016 - 11:19 #2
Jeg kunne have rådata til at står i separat faneblad hvis det gør en forskel.
sorry, ved postkode forstår jeg kun "tal" dvs "8220"
Avatar billede ebea Ekspert
28. januar 2016 - 11:52 #3
Et forslag:

Indsæt følgende kode i et Modul. (ALT +F11, vælg insert i menulinjen, og klik på Modul)

Public Function fjerntekst(ByVal str As String) As String
    With CreateObject("vbscript.regexp")
        .ignorecase = True
        .Global = True
        .Pattern = "[^0-9]"
        fjerntekst = .Replace(str, "")
    End With
End Function

Hvis du har dine data i A1 og nedefter, indsætter du følgende i B1 og kopierer nedefter (så langt du har data i A kolonnen):

=fjerntekst(A1)
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2016 - 11:58 #4
=SUM(MID(0&A1;LARGE(ISNUMBER(--MID(A1;ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1)));1))*ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1)));ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1))))+1;1)*10^ROW(INDIRECT("1:"&LEN(A1)))/10)

bemærk at den skal afsluttes med ctrl+shift+enter, så der kommer Tuborgklammer på.

Jeg fandt den her:
http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/380531-extract-only-numbers.html