Avatar billede manu_4ever Nybegynder
31. januar 2016 - 08:43 Der er 22 kommentarer

Windows vil ikke aktiveres efter nulstilling

Jeg har lige nulstillet en Packard Bell computer med præinstalleret Win 8.

Nu kan jeg ikke aktivere Windows. Den skriver ingen fejlkode eller andet.
Nederst i venstre hjørne står Windows 8 Build 9200.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2016 - 09:22 #1
hent alle opdateringer og se hvad der så er muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 10:09 #2
Jeg er enig med claes57. Din nøgle til win 8 bør ligge i bios og Windows burde automatisk selv aktivere med koden

Man kan dog også hente et program der kan aflæse nøglen så du har den.

https://neosmart.net/Download/Register
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 10:25 #3
Har selv her for ikke så lang tid siden lavet en geninstallering af min computer. Computeren var oprindelig en XP pro der var blevet opgraderet til Windows 8 pro og videre til 8.1 pro.
Det lykkedes dog mig at lave en clean install direkte med en Windows 8.1 pro i samme version som den jeg var opgraderet til. http://www.eksperten.dk/spm/1008392#reply_8207622

Windows 8.1 hentede jeg her:

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8

PS Dette er kun bonus info. Din installation bør selv kunne aktivere sig, og du burde kunne hente den servicepack der gør den til win8.1, som er et must for at du fremover kan hente opdateringer til computeren. Microsoft har for ikke så lang tid siden skrevet at hvis man ikke opgraderer til 8.1 så lukkes der for sikkerhedsopdateringer til systemet.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2016 - 10:50 #4
#2 Smart program - og gratis.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 11:01 #5
#4 Netop :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 11:19 #6
Hov linket gik ikke direkte til program, men det er jo Windows OEM Product Key Tool 1.0 der menes:

https://neosmart.net/OemKey/
Avatar billede larsini Seniormester
31. januar 2016 - 12:18 #7
til alm orientering: belarc advisor giver osse godt billede af hvad der ligger på en pc - koster osse gratis
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2016 - 14:07 #8
Jeg har prøvet den OEM-key den siger: YNC3M-339FW-RD2XQ-82294-X2BQ6
Men i Kontrolpanel/system står der:
Product Id 00179-60312-o9339-AAOEM
Hvordan hænger det sammen?
Jeg kører 8.1, men der har været w10 på computeren.
Kan det være en w10 nøgle som der er fundet?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2016 - 14:22 #9
Ps. Windows keyfinder viser det samme som OEM-key.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2016 - 15:39 #10
#7 Jeg tror ikke det er godt at oplyse den slags på en hjemmeside.

Hvordan hænger det sammen?

Jeg syntes selv at det bliver lidt langhåret. Men måske forklaret BCBruce Chambers det meget godt. Microsoft forum http://kortlink.dk/kemu

"The 20 character Product *ID* is created during the installation
process"

"The 25 character Product *Key* is used to "prove" ownership of a
legitimate license and is required to perform the installation, and is
either stored on the DVD packaging on a sticker that says"

#9 Mener du :
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Avatar billede larsini Seniormester
31. januar 2016 - 15:46 #11
#10 ikke forstået - slet ikke
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2016 - 15:52 #12
#10
Tak for info, jeg ser på det senere. Er inviteret ind til naboen Kl. 16.
Du har nok ret, jeg burde måske ikke skrive nøglen her.

Nej det er ikke den keyfinder, men denne:
http://www.pcadvisor.co.uk/download/system-desktop-tools/windows-8-product-key-viewer-147d-3329197/
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2016 - 11:29 #13
#10

Product Keys og Product IDs er 2 forskellige ting Ok :-)
Avatar billede Wally73 Mester
01. februar 2016 - 23:46 #14
Prøv følgende

Sørg for at du har internetadgang
Start så en kommandoprompt op med administrator-rettigheder og gør følgende.
(Jeg mener at filen slmgr.vbs ligger samme sted på Windows 8, som på Windows 7)

C:\Windows\System32\slmgr.vbs /cpky

Vent 30 sekunder

C:\Windows\System32\slmgr.vbs /ipk <produktnøgle>

Vent 30 sekunder

C:\Windows\System32\slmgr.vbs /ato
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 16:31 #15
Respons fra spørger??
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
02. februar 2016 - 18:29 #16
Får flere grå hår af denne computer.
Hver gang jeg henter opdateringer, fejler maskinen under installation. Eneste udvej er gendannelse eller optimering...

Når jeg prøver kommandoprompten: C:\Windows\System32\slmgr.vbs /cpky får jeg denne fejl

"Fejl: 0x80070426 på en computer, der kører en ikke-kerne-version af Microsoft Windows, skal køre "slui.exe 0x2a 0x80070426" for at få vist fejlteksten."

Kunne godt prøve en clean install, men så forsvinder recovery muligheden vel også.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 19:00 #17
Ja det gør den muligvis.

Men så er spørgsmålet om der er noget man kommer til at svane fra de preinstallerede programmer??

Mange af dem skal du jo alligevel fjerne da de kun var brugbare i kort til da de var prøve versioner.
Avatar billede Wally73 Mester
02. februar 2016 - 19:50 #18
Prøv bare at undlade den linje med /cpky

Den er kun til for at fjerne den gamle licensnøgle, der måtte være registreret.

/ipk linjen overskriver næsten altid licensnøglen alligevel.

Husk dog at du skal køre kommandoprompten som administrator for at dette virker. Der står typisk Administrator: som første del af vinduesnavnet, når det er sket rigtigt.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
02. februar 2016 - 21:40 #19
Har kørt en Win 8.1 update på den.

Først var Windows stadig ikke aktiveret, og wifi virkede ikke...

En tur i genoprettelsesmode og vælge en optimering har nu gjort at der ikke længere står Windows 8 build 9500 i hjørnet.

Er nu igang med at hente opdateringer - spændende at se om det virker nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2016 - 17:56 #20
Hvis du højreklikker på computer og vælger egenskaber kan du se nederst om den er aktiveret.
Jeg tror den er det, og forhåbentligt så kommer alle opdateringerne på uden problemer.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
03. februar 2016 - 19:57 #21
Alt ser ud til at køre, men sjovt at den indbyggede recovery ikke ville virke...

Tak for hjælpen alle mand.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2016 - 21:24 #22
Velbekomme.