Avatar billede globetrasker Praktikant
03. februar 2016 - 23:49 Der er 6 kommentarer

Skærm ny computer

Hej

Jeg har netop anskaffet mig ny PC. En Dell Xps 15 med Windows 10. Bruger anbefalede opløsning 3840x2160

Det tegner indtil videre til at være en lækker computer. Jeg har dog et mindre problem for nogle i nogle af de programmer jeg kører f,eks SaxoTrader.

Vælger jeg nogen menuer er det som om at noget af teksten er halvt skjult under hvert punkt.

Har nogen et godt tip hvordan jeg undgår dette
Avatar billede Wally73 Mester
04. februar 2016 - 02:03 #1
Undersøg om din skærm rent faktisk kan køre med den opløsning.
Kan den det så er det programmet, der ikke kan klare det.
Løsning på dette er at sætte opløsningen til 1920x1080, hvilket er svarer til FullHD og lige nøjagtigt er halvdelen af din højde og bredde, som skærmen kører, hvor ved hvert punkt på skærmbilledt, så bliver 2x2 punkter på selve skærmen, hvilket gør at skærmen ikke skal til at "opfinde" eller fjerne linjer i skærmbilledet.
Avatar billede globetrasker Praktikant
04. februar 2016 - 17:20 #2
Tak for svar.

Har prøvet, men det giver ingen ændring. Producenten (Dell PC) anbefaler den hæje opløsning på 3840x2160
Avatar billede Wally73 Mester
04. februar 2016 - 23:19 #3
Ok, mit bud er at du så har været inde og rette i indstillingerne for hvordan Windows skal vise ikoner og tekst, så som større ikoner osv.
Det er dette som dit SaxoTrader program ikke kan lide.

Din skærm kan sagtens køre i 1920x1080, da den opløsning er en perfekt skalering af den optimale opløsning.
Ordet "anbefaler" som Dell bruger er lidt misvisende, da 1920x1080 er ligeså godt.
Det Dell prøver at undgå er at brugeren vælger en opløsning, som ikke er en perfekt skalering af de 3840x2160, hvor ved skærmen skal til at fjerne linjer med vigtig punkter eller til at opfinde linjer ud fra den blå luft, f.eks. ved en opløsning på 1280x1024.
1280x1024 passer perfekt med (3x1280=) 3840 i bredde, men de (3x1024=) 3072 i højden gør så at skærmen skal udvælge ca. 800 linjer den der ikke skal vises, og det vil kunne ses at de mangler.
Avatar billede globetrasker Praktikant
05. februar 2016 - 00:13 #4
Ja, jeg kan sagtens køre 1920x1080, men det fjerner ikke problemet.

Har efterfølgende været inde at ændre størrelse på ikoner, tekst osv. Det ser heller ikke ud til have nogen effekt på problemet, og er nu rettet tilbage til udgangspunktet.

Du kan se skærmprints via dette link:

http://www.euroinvestor.dk/debat/forum.aspx?Listno=59413&TopicNo=368572&MsgNo=3602068
Avatar billede Wally73 Mester
05. februar 2016 - 22:34 #5
Nu var ikoner kun et af de eksempler.
Det kunne også være tekststørrelsen.

Jeg har set det før og de kan være en eller flere af tingene.
Eneste måde er at forsøge sig frem.
Bedste måde er at nulstille alt og så forsøge sig frem til den opsætning man gerne vil have, da det trods alt er nemmere at finde lige netop den funktion der får det til at gå galt, end alle dem der virker. :)
Avatar billede globetrasker Praktikant
06. februar 2016 - 00:30 #6
ja, har også prøvet at ændre på tekst osv. Ingen af delene har dog nogen effekt overhovedet på oplevelsen af problemet.