Avatar billede Lund Novice
15. februar 2016 - 10:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søg efter specifikke data til datavalidering (Liste/dropdownboks)

Jeg søger en løsning til følgende:
Jeg skal lave en dropdown boks i et felt, hvor jeg benytter datavalidering (liste) og hvor der kun vises en delmængde af en eksisterende liste, som jeg har navngivet. Datavalideringen har jeg helt styr på, men hvordan får jeg vist en delmængde af data i datavalideringen.
Eksempel: Min liste indeholder produkter med hovedgr. A, B og C og jeg vil kun have den til at vise hovedgr. A i nogle tilfælde og B eller C i andre. Produkterne kan godt have flere hovedgr.
Jeg har forsøgt mig med "Indirekte" i datavalideringen, men det er ikke den løsning, jeg søger.
Er der nogen som har et forslag?
15. februar 2016 - 14:54 #1
Hej Anette
Jeg læser det som at din datavalideringsliste skal vise det ene den ene gang og noget andet den anden gang. Er det rigtigt?

Når du navngiver skal du oprette navne for hver enkelt version af listen du skal bruge. Tricket er så at få datavalideringen til at "skifte" liste ud fra nogle kriterier. (håber jeg er rigtigt forstået).

Du kan prøve at kombinere det med Lopslag (https://support.office.com/da-dk/article/Funktionen-LOPSLAG-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1)

Så skal du have en celle der indeholder en styrings værdi, en oversigt med de forskellige punkter (A, B osv) og et navngivet område med Lopslags-funktioner.

Lad os sige at styrings-cellen hedder A1 på arket Vis
De navngivne lister med Lopslag står på arket Liste
oversigten over alle listekombinationerne står på arket Oversigt.
hvis du har flere emner til hver liste skriver du dem henad på arket oversigt. I kolonne A står du bruger i Vis!A1

Brugeren skriver f.eks. Produktliste1 i cellen Vis!A1
Lopslag-funktionen på arket Liste slår op på arket Oversigt og finder det relevante emne.

På arket Liste kan du skrive flere Lopslag under hinanden. De forskellige Lopslag tager fra hver deres kolonne på arket opslag og danner på den måde listen til datavalideringen.

Håber ikke at det er for forvirrende, det er ganske klart i mit hoved :-)

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Lund Novice
16. februar 2016 - 10:07 #2
Birthe: Jeg tester det lige med Lopslag og vender tilbage til dig.
Avatar billede Lund Novice
16. februar 2016 - 10:25 #3
Det virker ikke. Lopslag henter kun en værdi og jeg har brug for at få vist alle produkter i hovedgruppe A produkter i et ark og alle hovedgruppe B i et andet ark. Problemet er at produkterne kan godt have flere hovedgruppen - altså både A og B.
Avatar billede Lund Novice
18. februar 2016 - 12:39 #4
Birthe: Løsningen er her: https://www.youtube.com/watch?v=vkPoViUhkxU.
Jeg lavede et par ændringer og det virker perfekt.
Skriv et svar til mig, så får du pointene, som tak fordi du tog dig tid til at svare.
Avatar billede Lund Novice
01. marts 2016 - 08:46 #5
Birthe: Løsningen er her: https://www.youtube.com/watch?v=vkPoViUhkxU.
Jeg lavede et par ændringer og det virker perfekt.
Skriv et svar til mig, så får du pointene, som tak fordi du tog dig tid til at svare.
Avatar billede Lund Novice
16. marts 2016 - 08:41 #6
Da Birthe ikke svarer.....