16. februar 2016 - 17:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skifte NAVN på kolonne i HEADER

HEj,

Får en XLS fil fra en kunde, som får den andet sted fra.

I denne XLS fil er der en kolonne i HEADEREN, som hedder SEX (sex).

Den ville både min kunde og jeg ændre til GENDER / Gender .

Jeg bruger Delphi 7 og ADO .

Jeg kan læse header kolonne navnene med

..  Defflst := AdoTable1.Deflist;  /( DffList = TstringList;
//
// Det er muligt at det er via DBgrid.DataSource.Dataset og en
// ASSIGN ....
// har ikke kilde-koden her...
// Men Field-Listen er fungerende.
//

Ændre SEX -> Gender -> intet problem - men opdatere HEADER ...

Hvad hør jeg ?

Kristian
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. februar 2016 - 16:17 #1
Du ænder den i din dbgrid.colunm[x].caption := 'min header';
19. februar 2016 - 16:25 #2
HEJ,

Tak for svar.

Prøver og melder tilbage (en gang i løbet af søndagen !)

KR
22. februar 2016 - 01:44 #3
HEJ,

.
Desværre, Min ADO version har ikke DBGRID.COLUMNS[x].HEADER .

Prøvede mange muligheder med DBGRID.COLUMNS[x].ITEMS.xxxx  men ingen af dem skiftede headeren på den ønskede kolonne. Prævede mange andre muligheder med  DBGRID.COLUMNS[x].xxx  men talle negativt.

Vi overvejer om vi skal kontakte 1. kilde og bede ham ændre header, det synes som den (eneste) løsning.

En anden mulighed er at lægge data over i en SQL-tabel og den kan vi manipulere alt efter vore ænsker, men det er lidt at gå over åen efter vand....

Kr
12. marts 2016 - 11:19 #4
Fik ikke løst problemet, men fandt en anden løsning.