Avatar billede bamsen Novice
17. februar 2016 - 11:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Definere fejlmeddelse

Jeg har lavet en ark, hvor man SKAL bruge f.eks. 07:40 og ikke 07,40, kan jeg lave sådan at det popper op med fejl, hvis man laver andet end tal og kolon, så vi er helt sikker på at det er rigtige data man får tastet ind?

Kan man det?

jeg har et felt der er formeret som [t].mm og her skal man taste 07:40, svarende til 1 dag for taster man 7,40 ændrer den værdien til 177.?? og det skal den ikke
Avatar billede garrett Seniormester
17. februar 2016 - 12:36 #1
Markër det område du ønsker at begrænse indtastningen i, og vælg punktet 'Data Validation' på fanen 'Data'. Der kan du vælge 'Time' under 'Allow' og så selv definere de krav til værdien der skal opfyldes og skrive din egen fejlbesked under 'Error Alert'.
Avatar billede natkatten Mester
17. februar 2016 - 12:38 #2
En mulighed er at lave datavalidering på alle de celler, hvor der skal indtastes klokkeslæt. Vælg f.eks. det interval indenfor hvilket registreringer tillades (f.eks. mellem 06:00 og 18:00). Så kan der ikke benyttes kommaer. Du kan definere egne indtastnings- og fejlmeddelelser.

Alternativt skal der nok laves noget VBA.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2016 - 16:51 #3
Det er formentlig ikke et problem, men datavalidering (f. eks. mellem 6:00 og 18:00) er ikke "idiotsikret" og da nu spørgeren skriver:

kan jeg lave sådan at det popper op med fejl, hvis man laver andet end tal og kolon, så vi er helt sikker på at det er rigtige data man får tastet ind?

så dette:

Kommatal mellem 0,25 og 0,75 vil Excel gladelig acceptere hvis der er lavet datavalidering på Time mellem 6:00 og 18:00.
Avatar billede bamsen Novice
18. februar 2016 - 08:34 #4
Gode forslag

Lad os antage der er en kolonne med fra og til tid, og en arbejder fra 23:00 til 02:00 næste dag

Så er vedkommende nød til at skrive 23:00 til 23:59 og så 00:00 til 02:00, da jeg kun kan definere tidsrum fra 00:00 til 23.59 inde på datavalidering

Hvis jeg så skal angive antal timer, går jeg ud fra jeg bare kan bruge samme datavalidering?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. februar 2016 - 09:33 #5
Du kan godt definere tidsrum fra 23:00 til 02:00 men kun ved at angive dato som:

Start date 18-02-16 23:00
End date 19-02-16 02:00