Avatar billede stevenjensen Praktikant
24. februar 2016 - 16:10 Der er 1 kommentar

Sony boombox kvalitet og lydniveau. Hjælp

Hej alle,
Står og lurer på denne højtaler fra Bilka
https://www.bilka.dk/elektronik/anlaeg-og-hoejtalere/musikanlaeg/sony-transportabel-boombox-gtk-x1bt/p/100187954?event=32&point=8

Primært fordi jeg synes designet er fedt og fordi den kan spille via bluetooth, hvilket min nuværende JVC boomblaster ikke kan.

Mit spørgsmål går lidt på hvor højt den kan spille sammenlignet med min JVC boomblaster. Min stue er ca. 35m2 med højt til loft og ønsker at kunne sætte gang i en fest.

En anden ting. Hvor god er sådan et bluetooth signal? Kan man sidde 6 meter væk eller skal man tættere på for ellers ryger det smarte godt nok i vasken.

Jeg har denne boomblaster i en lidt ældre model.
http://www.jvc.dk/product.php?id=RV-NB50E&catid=100036

Jeg har ingen ide om hvad jeg skal kigge efter i forhold til lydstyrken.

SPØRGSMÅLENE:

Mit krav til den fra Sony (Bilka) er at den kan spille ligeså højt, hvis ikke højere end min nuværende JVC boomblaster?

Er det god lyd?

Fungere bluetooth funktionen på lang afstand?
Avatar billede Wally73 Mester
24. februar 2016 - 22:55 #1
For at finde ud af om den kan spille ordentligt og højt skal du nok tage ud i Bilka og høre den spille højt.

Ang. Bluetooth, så er det lidt et tricky spørgsmål.
Bluetooth enheder kommer nemlig i 3 forskellige klasser.
Klasse 1 har en rækkevidde på ca. 1m
Klasse 2 på ca. 10m og kalsse 3 på ca. 100m.
Den laveste fællesnævner sætter grænsen.
Sony har ikke oplyst hvilken klasse der sidder i højttaleren og du skriver heller ikke hvilken enhed, du ønsker at tilslutte, så den ende kan heller ikke fastlægges.

Endelig er der problemerne med støj på frekvens-området.
Bluetooth bruger 2,4Ghz frekvenserne, hvilket også benyttes af trådløse netværk, trådløse ringeklokker, fjernbetjeninger baseret på radiofrekvenser, fjernstyret legetøj, mikrobølgeovne, trådløse telefoner og en hel masse andet elektronik.
Alt dette kan skabe støj og gøre at signalet bliver dårligere og dermed kræve at man skal tættere på for at få det til at virke.